ANAKadalahAMANAH

ANAK
anugerah ALLAHyg tak ternilai
kehadiran anak memang menjadi harapan bagi pasangan yang berumah tangga.
tapi risikonya bila dpt anak tapi serah bulat2kan orang lain untuk menjaganya.
contohnya pusat asuhan kanak2...(nursery)

KORANG TAK TAHU
sebagai orang paling dekat dengan situasi ini,
aku ada banyak benda nak kongsi
suka duka seorang anak yang ditinggalkan oleh keluarganya di rumah asuhan..

PAGI-PAGI DAH KENA BANGUN
seawal yang perlu,
sikecil tu dah dikejutkan,
sedangkan  dia sepatotnya maseh perlu lena dibuai mimpi,
diatas tilam tidur dengan tenang..nyaman dlm kedinginan pagi...
tapi ape boleh buat..
keluarga dah nak pergi keja..terpaksalah akur....
dgn mata yg kelat...muka yang poyo...masam2 bau peluh malam..
mereka dibawa keluar utk ke pusat asuhan..
kesian2..
kadang2 punye la kejam...drypers yg dah penuh tu pon tak sempat bertukar...
sampailah hati orangtua dia kan......
betapa sibuknya ibubapa zaman sekarang...
i dont know how to explain here~
so sory...

SUASANA RUMAH PENGASUH
pengasuh yang cute lagi comey dah lama dok tunggu...
peewiit...hehe
dengan senyuman.....
mata yang bersinar  diwaktu pagi....
bau perfume Ctdior yg semerbak menusuk lubang hidung.....
menyambut si kecil dengan mesra ....
walaupun bau baby tu ya ampun masam tak terperi....
tapi belaian pengasuh tetap mersa...
ahaks....
ikhlas tau!!
baby yang manja...
mendakap pengasuh bagai ibunya yang lama dia tak jumpa....
pergilah ibubapa si kecil dgn hati yang lega
tenangnya suasana
jika pagi2 anak tak buat ragam...


KAWAN-KAWAN TEMPAT MENGADU
walau antara mereka tiada pertalian persaudaraan
namun
seramai mana kawan2 disini,
itulah sahabat sejati si kecil...
kawan menangis,
kawan ketawa,
kawan tika makan,
kawan tika  main...
kawan tika tidur juga..
segalanya disini
lupa seketika keluarga yang meninggalkannya .
gelak tawa,
ceria  ..
itulah kehidupan mereka disini..
alangkah bahgiannya...
mengadu pada pengasuh apa yang dihajati...
merengek pada teman untuk barang mainan yang diminati,


MASA YANG BERLALU
datang seawal 7.00 pagi kadang-kadang lagi awal...
pulang jam 7.00malam...kadang-kadang lagi lewat...
disinilah tempat mereka..
disinilah kasih sayang mereka harafkan
disinilah keseronokan mereka berlangsung
tanpa mama
tanpa papa
pengasuh tempat dia mengadu
pengasuh lah tempat dia menagih kasih sayang
pengasuhlah tempat dia menagih simpati....
kasihannya dia...


KAMU, KAMU,DAN KAMU
jika anak kamu ditinggalakn ditaman asuhan,
berilah kasih sayang yang secukupnya untuk mereka..
memang mencari harta itu perlu,
namun...
anak juga adalah harta kamu sehingga kamu mati nanti...
kasih sayang dan belaian kalian lah yang selalu mereka harafkan,
kerana dirumah asuhan ini.
pengasuh tak mampu untuk menumpukan perhatian bagi anak yang seramai 23 orang itu...
kasihanilah mereka...
sesungguhnya...
anak-anak adalah amanah dari ALLAH untuk kamu~

Comments