Posts

Showing posts from March, 2012

apa yang perlu kita sedari

Image
asalamualaikum
kalini aku nak kongsi sikit apa yang aku tengok ,
aku dengar,dan aku baca
ianya berkaitan penyakit yang pada awalnya adalah nikmat,
tetapi nikmat itu akhirnya menjadi mudarat
iaitu... kencing manis
aku tau ianya berpunya dari berbagai sebab,
antaranya, permakanan, dah kebersihan yang sering kita abaikan.
dah juga ada yang dari keturunan.
cakap banyak pun tak guna,
mari kita lihat bagaimana punca, kesan, dan cara alternatif utk mengubati..
haraf-haraf tak ade yang sedang mengunyah  makanan di saat ini..
jika ada apa-apa tindakbalas yg negetif...
aku tak tanggong ok...
hehehe..
let's go bebeh

asal , punca , penyebab,..ala  sama jek...ialah dari benda-benda ini lah






apa benda pun kalau kita ambil berlebihan ,memang berrisiko antara risiko yang dapat kita kesan..

aku terpaksa ambil yang  gambar-gambar yang kritikal, supaya kita lebih ambil perhatian dalam kes ini. namun bergitu.. ada satu cara yang sangat berkesan untuk memulihkan penyakit yang bergini. iaitu cara alternatif..m…

CINTA

Image

KEPULANGAN...

Image
syukur alhamdulillah
akhirnya aku bertemu juga dengan orang yang aku sayang
tak dapat aku bayangkan perasaan ini
seakan-akan  meriahnya malam tahun baru cina...
meriah dengan percikan bunga api!
ledakkan cahaya yang indah 
dan dentuman yang menggegarkan suasana...
hehehe
seminggu terpisah
bagai setahun lamanya!
rindu, rindu dan rindu haha
sekarang.. 
kamu dah ada  depan  mata..
oohhh.... muah muah muah....
sayang kamu!!!!!
ku dakap erat,
ku cium manja,
ku gengam erat jari-jarimu..
ku cium telapak tangan mu yang lembut...
ku letakkan nya dipipiku...
emmm....rindu......
yew...sayang
aku benar-benar rindu kamu
dan kepulangan ini, 
mengubat beban rindu dijiwaku
aaah....tak nak berpisah lagi!!!
itulah janji hati ni...
namun,
demi tanggung jawab...
semua bahagia itu bukan milik yang kekal.
aku akan meninggalkan kamu lagi,
dan aku akan merindu kamu semula sayang....




PELARIAN INI

belari ...
mengejar bintang
langkah ...
makin lama semakin lemah
satu persatu airmata bertaburan
membasahi lorong-lorong kenangan
ketika itu..
aku sedang letih berlari,
dimana kamu?
dimana cintamu?
dimana simpatimu?
tidakkah kamu ada rasa secebis simpati?
tidakah kamu punya selembar rasa cinta?
pada insan yang kian lemah ini??
insan yang kian musnah kehidupannya??
mengertilah...
pada setiap gerak kerdipan kelompak mataku,
terpancar wajahmu.
biar pun gambarannya makin pudar
namun,
ianya masih utuh diingatan..
perlarian ini tak akan pernah utk berhenti disini..
walaupun
kau tak akan pernah tahu,
yang aku sedang berlari mengejar bintangmu...


http://ghucymalaysia.blogspot.com/2010/06/rio-layu-dihujung-mekar.html

YOU & ME

Image
hey you!!
everyday chat with you
you tak pernah missed to say  this  kannnnnn??
tengs syunk!
muah muah muah...
haha
kalau nak kita kira, rasanya dekat 3 lori muah yang you beri sehari.
hehehe
banyak tu..tu sehari chating.
kalau seminggu?
sebulan?
setahun?
selama 3 tahun??
i can't believe it dear!!
ya Tuhan....berapa kontena nk isi muah-muah ni haha
BUT..
i tau..semua ini adalah luahan  perasaan you kat i kan??
terima kasih kaseh...
tak dapat nak balas pape..
apa yang i mampu ucapkan,
i sayang you sama macam i sayang muah yang you beri utk i selama ni !!
hehehe
tak kejam kan ucapan i ni syunk??
bytheway....
bayangkan kalau muah ni kena kat tempat yang sepatotnya..
mau  lebam- lebam dah tempat yang kena muah  tu haha
~  aku sayang kamu ~

terkenang semasa dulu

aku?
miss yen..
seorang blogger??
tak jugak!
tapi ni buktinya!
haha..ni blog jiwang aku jew
aku jadikan ni tempat aku layan perasan aku.
aku luahkan semua disini.
mula berjinak-jinak tahun lepas lah....(2011)
masa tu bulan puasa..
aku memang sedia ada melayari  pada waktu-waktu yang terluang.
biasalah bulan puasa,nak makan waktu siang hari pun dah jadi haram kan hehe
kecuali insan-insan yang terpilih, betul tak??
haraf-haraf korang paham ok.
semenjak tu,
aku makin aktif berblog.
kadang-kadang sehari sampai 3 post aku buat.
tengok mood jugak....haha.
aku luahkan semua problem aku,
aku selitkan juga pengalaman aku,
aku masukkan juga kenangan-kenangan aku disini.
sekarang ni,
diam tak diam dah hampir setengah tahun aku berblogging.
dah ada 90 follower..
siap ada page lagi tu!
semua ni tak pernah aku jangka.
dan tak pernah aku terfikir untuk sampai ketahap ini.
namun,
aku tabik hormat yang betul-betul ikhlas untuk semua kawan-kawan blogger.
terutama yang selalu berblog walking kat blog ak…

TerimaKASIH dan SYUKUR

Image
Assalamualaikum dan Alhamdulillah..


bersyukur lah wahai rakyat Malaysia,
tahun ini berbagai dugaan yang Allah beri atas muka bumi ini,
namun Malaysia masih selamat dari semua bencana itu.
kita selamat dari tsunami , gempa bumi, ribut  solar, puting beliung,
dan beberapa penyakit berjangkit !!


sebagai hambaNya,
kita hendaklah sentiasa bersyukur,
dan sentiasa mengikut perintahNya.
insyaAllah... perlindungan yang abadi kekal milik kita.


rakyat Malaysia juga perlu bersyukur,
kerana tahun ini juga
pelbagai rezeki yang diperolehi daripada bantuan kerajaan Malaysia.
iaitu,
bantuan 100rm untuk murid-murid sekolah.
bantuan 500rm untuk rakyat berpendapatan bawah 3000rm.
bantuan 200rm untuk siswa-siswi di IPT.
dan yang terkini!!
bantuan  pra-universiti untuk pelajar-pelajar lepasan SPM!
pelajar yang layak ialah 
pelajar bumiputera yang keluarganya berpendapatan bawah 2000rm.
layak untuk menjalani sesi pembelajaran diUiTM, 
ianya adalah secara  PERCUMA  selama 5 bulan..
menarik bukan????
segala kos pembelajaran ditangg…

SELALU UNTUK SAYANG

Image

DIANA

Image

tolong kawan

Image

terkejut doe!!

Image

DIA BIKIN SURPRISE

Image

ILMU

Image

kau tinggalkan segalanya disini

hari ini
ku kehilanganmu
segalanya jadi lesu
hari ini hatiku terus dilanda rindu
kehilanganmu mengubah segalanya
aku rebah
semangatku hilang satu persatu..
disini
kau tinggalkan semua dukamu
kau tinggalkan senyuman mu
disini juga kau tinggalkan cintamu yang tak sampai
laman blogmu jadi sunyi
tiada lagi post-post mu yang ceria
yang selalu menjadi luahan perasaanmu
menyusuri tiap kenanganmu aku jadi sayu
aku jadi kian rindu
aku jadi makin kaku
kaku dalam kenangan suka duka saat kita bersama
Tuhanku
kau maha mengerti segalanya
aku rebah dalam pasrah~~~

lagu ku UNTUKMU...

Image
sayang....

ku tak mampu untuk berterus terang

namun aku hanya luahkannya melalui alunan lagu ini.

maaf kiranya lagu ini telah menyentuh ruangan hidupmu...




Jangan pernah katakan bahwa cintamu hanyalah untukku
Karena kini kau telah membaginya 
Maafkan jika memang kini harus kutinggalkan dirimu 
Karena hatiku slalu kau lukai 
Tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu 
Ku hanya bisa mengatakan apa yg kurasa Ku menangis... membayangkan
Betapa kejamnya dirimu atas diriku
Kau duakan cinta ini
Kau pergi bersamanya Ku menangis... melepaskan
Kepergian dirimu dari sisi hidupku 
Harus slalu kau tahu
Akulah hati yg telah disakiti Maafkan jika memang kini harus kutinggalkan dirimu
Karena hatiku slalu kau lukai
Tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu
Ku hanya bisa mengatakan apa yg kurasa Ku menangis... membayangkan
Betapa kejamnya dirimu atas diriku
Kau duakan cinta ini
Kau pergi bersamanya Ku menangis... melepaskan
Kepergian dirimu dari sisi hidupku
Harus slalu kau tahu
Akulah hati yg telah kau sakiti Ku men…

WASIAT

seharian dikamar ni
amat membosankan!
ku hanya makan, tido, makan tido..
then makan and tido  lagi
ergh... bosan..bosan!!
ku belek majalah yang dibeli mama
ku intai satu persatu mukasuratnya
tiba-tiba  ku tertarik dengan kata-kata
yang merujuk pada 'wasiat imam shafie'


bertajuk :    TIPU DAYA MANUSIA



~~~~>  mudah-mudahan anjing-anjing itu dapat bersahabat denganku,

 kerana bagiku dunia ini sudah hampa daripada manusia.


 sehina- hina anjing  masih dapat menunjukkan jalan untuk majikannya yang sesat jalan,


tidak seperti manusia - manusia jahat yang selamanya tidak akan memberi petunjuk.


selamatkan lah dirimu,jaga lidahmu baik - baik!


tentu kamu akan bahgia walaupun kamu terpaksa hidup sendiri  ..

ku tak nak mengulas  lebih lanjut,
tapi sebagai manusia yang bijak pandai, cemerlang lagi terbilang,
korang tentu faham ayat-ayat yang imam Shafie wasiatkan untuk renungan kita itu.
renung-renungkan la ...

PESANAN BUAT BIE

Image
terima kasih atas kehadiran B dalam hidup ini

terima kasih sebab masih sudi menyayangi diri ini seadanya

tak tahu nak balas apa lagi..

apa yang I mampu

cuma ucapan 'tengs sangat2'

 selain membalas kasih sayang B dengan kasih sayang I







seharian bersama B tak terasa detik masa yang berlalu

tak terasa sakit perit derita yang I tanggung

tak pernah menyesal kerana menyintai  B









andai ditakdirkan I dijemput dulu oleh  PENCIPTA

maafkan I ,

bukan niat I utk pergi meninggalkan B dan cinta kita begitu saja

bukan I tak sayang B

bukan I membenci B

bukan I tak  cinta  B



Tapi kerana ALLAH

Dia yang lebih memahaminya

Dia  yang menentukan perjalanan cinta kita

dan percintaan ini bukan bererti akan  berakhir disini sayang...

kita bercinta kerana ALLAH .

so...apa-apa yang terjadi kita haruslah redha qadaq dan qadarNya ok

apa yang I tau...dulu, kini dan selamanya..

B tetap dalam ingatan I...




RINDU KAT KAMU

Image
tak ada ape yang terlintas dilubok hatiku  ini sekarang

yang ada cuma setitik rasa cinta  dan sayang

dan saat ini masih ada segaris rasa rindu

dan rindu itu  adalah rindu utk kamu

ye...saat ini aku benar-benar

 rindu kamuu!!

PENCIPTA DAN HAMBA

Suksess terjadi dalam hidupku! Menempuh setiap lorong perjalanan denganmu Seharian disisi terasa indahnya dunia Segala kesulitan tidak lagi terasa Terima kasih Sayang…
Terima kasih Allah… Kerana telah memberiku segala nikmat Kerana telah memberiku semua keindahan Kerana telah menemukan aku dengan sayangku Aku tak pernah utk menyesali pertemuan ini Malah aku sentiasa mensyukuri syukur atas segala nikmat dan anugerah yang datang dari Penciptaku sesungguhnya Kau lebih mengerti isi hatiku… Kau lebih tau  yang terbaik buat ku Kau pengasih Kau penyayang.. aku hanyalah hambaMu yang lemah lagi hina... yang sentiasa menyusuri lorong kehidupan ini selagi hayatku  masih bernyawa ku hanya menagih setitik rasa kasih dariMU dan dari kekasihku.... ....( sayangku )

mood: layan bruno mars pepagi jumaat ni  ........'just the way you are'.........