Skip to main content

apa yang perlu kita sedari

asalamualaikum
kalini aku nak kongsi sikit apa yang aku tengok ,
aku dengar,dan aku baca
ianya berkaitan penyakit yang pada awalnya adalah nikmat,
tetapi nikmat itu akhirnya menjadi mudarat
iaitu... kencing manis
aku tau ianya berpunya dari berbagai sebab,
antaranya, permakanan, dah kebersihan yang sering kita abaikan.
dah juga ada yang dari keturunan.
cakap banyak pun tak guna,
mari kita lihat bagaimana punca, kesan, dan cara alternatif utk mengubati..
haraf-haraf tak ade yang sedang mengunyah  makanan di saat ini..
jika ada apa-apa tindakbalas yg negetif...
aku tak tanggong ok...
hehehe..
let's go bebeh

asal , punca , penyebab,..ala  sama jek...ialah dari benda-benda ini lah

sedap..manisan yang mengiurkan

cehh ais kerim coklat vanila..my pebret okey!

memang selalu bedal nasi lemak
kalau tak makan,macam tak bermakna hidup ni



apa benda pun kalau kita ambil berlebihan ,memang berrisiko
antara risiko yang dapat kita kesan..

kaki yang reject,siap nampak tulang lagitu


nothing to say!!!

 
aku terpaksa ambil yang  gambar-gambar yang kritikal,
supaya kita lebih ambil perhatian dalam kes ini.
namun bergitu..
ada satu cara yang sangat berkesan untuk memulihkan penyakit yang bergini.
iaitu cara alternatif..maggot
korang tau kah apakah itu maggot??
perubatan bermotifkan ulat.
ia..ulat lalat!
lalat yg terpilih akan dipelihara,kemudian diternak untuk membekalkan larva.
yang akan membantu menghasilkan ulat-ulat
ulat itu yang akan berkerja sama memperbaiki tisu-tisu pesakit yang rosak.
cakap bnyak lagi tak guna..jom kita tengok....
hahaha

lalat yang hensem hee..

anak-anak ulat hensem yang siap utk buat kerja

anak-anak ulat akan disimpan selama 3hari ditempat kejadian heee..

selepas 3 hari,tempat kejadian akandibuka utk dicuci

tu dia!!! comel-comel belaka anak-anak ulat  tadi...

pembersihan akan berjalan dengan keadaan pesakit yang sedar 100%

akhirnya...tiada lagi airmata..eh  salah
tiada lagi kudis-kudis yang memburukan keadaan kaki ...


so..
kalau korang dah sedar..
kesan yang buruk akibat gula yang berlebihan ini..
terpulanglah pada korang mengadjust pemakanan korang.
makanan yang seimbang dan sihat  jangan lupa
banyakkan minum air putih ..
semua amat perlu dalam diet seharian.
so....tepok dada,,tanya lah selera....
tapi aku hilang selera tau buat post ini ..
uuuwwweeekkkk.....!!!!
ummm..disebabkan aku iklas  nak kongsi dengan korang, 
sebab tu  aku kena buat jugakk...emmm
uuuwweekkkk...ergh...geli siot!!!!
ish3x...berdiri bulu rome aku taw eeeee.....

Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx