PUASA DIZAMAN SEKOLAH



bila datang ramadhan
aku sering teringat saat aku berpuasa dizaman aku sekolah dulu
paling indah zaman sekolah rendah lah!!
masa tu apa kira dosa ke pahala
nama pun budak
akal singkat fikiran tak panjang...
main belasah je..
waktu pagi seawal pukul 5.00am
aku dah dikejutkan untuk bangun sahur .



mama lah orang yang setia mengejutkan aku,
hehehe tapi aku senang terjaga tau,
tak payah lah mama bawa air untuk disiram
hehehe






paling best time makan
mata macam celik,macam pejam.
semua nampak kelat je..silau...
hahaha
selera memang perit
maklumlah kan tak biasa makan seawal 5 pagi
namun untuk dapatkan kepercayaan mama dan ayah
aku pulak anak sulung,kenalah jadi contoh dalam keluarga
hehehehe

sekadar gambar hiasan
pergi sekolah dengan muka poyo
maklum perut lapar
pukul 9.30pagi masih ok lagi..
masuk pukul 10.00pagi..rehat time!!
hahaha



geng belakang kelas- sekadar gambar hiasan


geng dah berkumpul belakang kelas.
ada yang bawak gula-gula. air kotak,roti ..
hahaha meriah

satu hari sedang aku makan roti tanpa air
tiba-tiba cikgu datang..mungkin sengaja atau tak sengaja cikgu ni...
korang bayangkan camana keadaan aku masa tu...
nak telan ke nak buang roti dalam mulut ni???






gabra abis time tu!!
ting!! idea datang hehehe
aku belari pergi toilet yang berhampiran
aku tak buang
tapi...
aku minum air paip bagi roti dalam mulut aku larut dalam mulut ni
yarckkkk!!!!!!!
terpaksa doe...
kalau tak confirm cikgu nampak apa yang aku simpan dalam mulut!!
hahahaha..
masa tu aku lupa yang aku minum air mentah!
dalam bilik air pulak!!
ergh!!!
bila aku ingat semula..berdiri bulu roma aku siot!!!
hahahaha
tapi nak hidup punya hal..telan je lah walaupun dengan air paip..




lepas kejadian tu
aku dah serik nak makan sorok-sorok waktu bulan puasa
kalau aku tak larat..
aku tunggu sampai rumah baru aku bukak puasa aku
tapi masuk usia aku  10tahun (darjah 4)
aku dah pandai puasa penuh..alhamdulillah
sampailah sekarang
sebab pada aku
selain mengucap 2 kalimah sahadah , solat 5 waktu
puasa dibulan ramadhan lah yang aku mampu laksanakan setakat ni
hurmm..
manakala zakat fitrah dan mengerjakan haji aku belum buat lagi..
insyaALLAH..jika tiba kemampuan nanti,aku akan buat jugak...

sekarang dah tak nakal lagi
sebab kata mama budak perempuan yang tak nakal tu nampak comey
hehehe    insyaallah....

Comments

Mk Syahir said…
bila dikenang semula rasa nak kembali ke zaman lalu je -__-'
HETTY ZULAIKA said…
yg lalu jadikan kenangan terindah.... ~(^ ,^)~