MISTERI GADIS BERTUDUNG HITAM

pagi tu gadis demam
dari malam tadi suhu badannya tak pun turun-turun
sedangkan mama dah bagi semua ubat demam yg di simpan
seperti biasa awal-awal pagi lagi
walaupun demam
gadis dah mula aktif dengan tanggungjawab nya
rutin hidupnya
selepas solat subuh gadis akan mengemas rumah
lepas sarapan gadis akan pergi ke taman asuhan ( taska )
bergurau dengan kanak-kanak disitu
melayan semua karenah mereka
yup..sebab itu lah semua kanak-kanak disitu sangat manja dengan gadis.
tengahari tu
panas gadis makin menjadi-jadi
tubuh gadis makin lemah
hingga kan untuk bergerak ke ruang dapur taska tu pun gadis tak mampu.
kepala gadis pusing
ketika tu mama tiada di taska
atas urusan menghantar adik-adik ke sekolah agama.
dhummm!!!
gadis jatuh ..
dia pengsan
pandangan nya gelap gelita
pekerja memberitahu mama yg gadis pengsan lagi...
mama tergesa-gesa pulang ke taska
sedang gadis masih tak jugak sedar.
mama memanggil nama gadis berkali-kali
mama menangis..
namun gadis tetap membisu..
tanpa berlengah
mama bawa gadis ke hospital swasta yg berhampiran
air mata mama tak berhenti turun.
ayah pun ada disitu...
muka ayah cemas
gadis masih tak sedarkan diri
doktor berusaha menyelamatkan gadis
namun gadis masih lagi lemah dan tak berdaya
beberapa jam berlalu
keadaan gadis  masih lagi sama
mama tak berhenti henti berdoa
agar Allah selamatkan anak manjanya itu..
mama teringat peristiwa semalam dirumah..
gadis menangis teresak-esak bila mama katakan
gadis mesti bertunang dengan jejaka pilihan mama ,ayah dan nenek
gadis tidak membantah
hanya air mata nya yg turun laju..
dengan mata yg meminta belas kasihan
gadis merenung wajah mama dan ayah
gadis hanya mampu menyebut...
please....understand me ma..ayah...rayu gadis
i tak kenal siapa dia tu lagi
i tak cinta dia pun
and i tak ready nak kawin lagi ma..ayah...
mama dan ayah buntu...
keputusan ini dibuat oleh nenek
pinangan ini dirancang dan dipilih oleh nenek sendiri..
sebab apa..mama pun tak tahu
apa yg mama tahu
keluarga lelaki tu adalah orang yg terkenal dikampung nenek
dan mempunyai pegangan agama yg kuat..
dihurmati oleh masyarkat setempat
dan bakal tunang gadis pula orang terpelajar
bakal doktor...
sabar lah sayang...
kita ikut kata nenek ok.
mungkin ada kebaikan dan hikmahnya disini
kalau dia jodoh u
kita tak dapat lari dari semua ni..
kita pasrah dan redha ye..
tu je yg mama mampu katakan pada gadis...
air mata mama turun lagi..
sama macam air mata gadis..
sedang ayah hanya mampu memandang
dengan mata yg tersembunyi seribu persoalan
ayah tak mampu ucap apa-apa kat gadis...
ayah benar-benar buntu kali ni.
tiba-tiba badan gadis terus jadi  lesu..
jantung gadis berdegup kencang
sambil berjalan menuju ke bilik
gadis masih tak berhenti menangis
mengenangkan nasib yg menimpa dirinya kali ni...
ma....
ah! lamunan mama terhenti
ye ..ada pe?
anak awak dah sedar..kata ayah..
ye?..mama tergesa- gesa kepintu bilik kecemasan
menjengah ke cermin dipintu bilik tu
ye..gadis dah sedar...
mama menangis gembira
anak manjanya dah sedar
syukur alhamdulillah
mama menadah tangan
terima kasih Allah... ucap mama perlahan...
ayah tersenyum...
mama melambai- lambai tangan ke arah gadis
gadis hanya mampu tersenyum lemah ...
mama melihat jam didinding...
rupanya dah hampir sepuluh jam gadis koma...
tapi kenapa dia pengsan selama ni??
mama sedang menunggu keputusan doktor yg memeriksa gadis...
mana tah doktor tu...runggut mama
sabar la ma.. kejap lagi datang lah doktor tu
kita tunggu k... pujuk ayah..
mama mengangguk kepala tanda setuju
bersabar dan terus bersabar...
hari ke dua di hospital
tengahari ..gadis baru lepas makan
doktor memanggil mama untuk berbincang pasal penyakit gadis
mama dan doktor lama berada dibilik doktor tu
semua ni buat gadis resah..
mengapakah?
apa sakit aku..
sesekali gadis nampak mama menangis
menyapu air mata
ada ketika mama seakan termenung
dan doktor tak henti bercakap
gadis makin bingung
sakit aku ni apa ek??
setelah hampir satu jam dibilik doktor
akhirnya mama pun keluar
mata mama bengkak
mata mama merah
memang betul..mama menangis didepan doktor
tapi mengapakah??
gadis jadi semakin tertanya-tanya
nape ma??
gadis bertanya mama
hah! takde pape lah..
dah makan?
dah jawab gadis
nurse dah bagi ubat?
lom..jap lagi kot...beritahu gadis
jap eh..mama nak pergi toilet...
ah!! mama berahsia dari aku..
gadis kecewa....
soalan gadis mama tak jawab
malah gadis ditinggalkan sendirian lagi..
gadis pernah bertanya pada doktor malam tadi
apakah penyakit gadis sebenarnya
namun doktor hanya menjawab..
awak rajin-rajin makan ubat
jangan banyak fikir ..
makan ikut masa
tidur cukup
nanti awak akan cepat sembuh ok...?
doktor  pun tak boleh harap..keluh gadis dalam hati
gadis hanya mampu tersenyum
walaupun bukan tu jawapan yg gadis nak...
hari ke tiga
gadis dah dibenarkan pulang kerumah
tapi bekalan ubat untuk gadis sangatlah banyak
sakit apekah aku ni...
kenapa mereka berahsia?
teruk sangat kah penyakit aku ni?
gadis masih berteka teki diminda
sehingga kini gadis masih tertanya-tanya sakit apekah
semua jadi rahsia
hidup gadis kini semakin misteri.
ye..misteri gadis bertudung hitam......



Comments