MAMA DEMAM LAGI..

ma...
minggu ni dah masuk kali kedua mama demamkan?
ubat dah macam-macam mama telan
klinik pun mama dah pergi,
tapi demam mama masih tak kurang..
aku risau..
semenjak peristiwa haritu
mama nampaknya memang tak sihat
muka mama pucat lesi
bibir mama kering
selera mama dah mula berkurangan
kata mama dada mama sakit
tapi masa check up dengan doktor
doktor kata mama just demam biasa jek
mungkin kerana musim buah-buahan tu yg sakit senang datang..
tapi mama bukan ada banyak makan durian pun
apa lagi buah-buahan yg bermusim ni
sebab mama menang tak pemakan orang nya
tapi yg peliknya tu badan mama tetap semangat dan gebu :)
ma...
nak kena picit ke kepala mama ni? aku tanya mama
boleh jugak sayang,kepala mama sakit ni..
badan mama pun sakit-sakit...jawap mama
aku mula memicit kepala mama perlahan-lahan..
dan mama pun pejamkan mata tanda yg dia selesa dengan kerja aku
ma....aku bersuara lagi..
hurm... jawap mama sambil pejam mata
kenapa demam mama lama sangat ni?
selalukan 2-3 hari mama dah ok?
tah la sayang,mama pun tak tau
haritu dah ok, ni demam lagi ..bisik mama antara dengar dengan tidak.
ma.. kenapa?
aku mula menyoal mama dengan perasaan gementar
aku bimbang mama marah bila disoal banyak ketika dia sedang sakit..
kenapa ape???tanya mama
kenapa lepas aritu mama terus tak sihat ni?
aku jawap sambil memicit dahi mama pulak
tah la sayang... mama mengeluh
air mata mama mengalir ditepi matanya
satu persatu titisan air mata mama turun
aku jadi sebak..aku tak dapat nak bendung air mata aku jugak..
aku lap air mata aku dipipi lelaju agar mama tak tahu yg aku pun menangis..
tapi ma.. kita tak salah kan ? kita cuma jalankan amanah orang kan ma..
aku bersuara perlahan
ye sayang...tu yg kita kata tapi orang lain tak menganggap kita begitu...
suara mama tersekat-sekat sambil air mata mama turun makin laju..
aku masih lagi memicit kepala mama sambil menangis .
aku tahan air mata ni tapi ia nya masih turun
yg aku mampu hanya menahan suara tangisan aku dari terkeluar je..
sayang...
mama rasa inilah cobaan paling berat yg kita tempuh dalam setahun ni kan
mama ingat  ingin buat baik tapi inilah akhirnya
kita dibenci orang
kita dianggap penipu
kita di maki
kita dihina
mama sedih sayang...
mama terus menangis dan menangis
mungkin mama terlalu tertekan dengan peristiwa yg baru berlaku tempuhari
peristiwa apa? tak perlu aku nyatakan disini kerana ianya terlalu peribadi..
ma...
kalau kita berniat baik Allah akan bantu kita dengan cara apa sekali pun
dan kalau itu bukan kehendak Allah untuk kita,
maka Allah akan beri kita pertunjuk agak kita dijauhi dari benda yg tidak elok itu..
mama banyakkan bersabar ok.
jangan fikir yg bukan-bukan  lagi,
jangan fikir mama ada buat salah ke apa.
anggap je ada kebaikan atas semua ni.
apa yg perlu sekarang mama banyak berehat dan bersabar..
dan sambil tu kita sama-sama mohon dari tuhan agar diberi taufik dan hidayah untuk kita disini dan untuk mereka yg disana tu jugak ..in sha Allah...aaminnn~
ok sayang..mama kan cuba untuk kuat kan hati mam ni
walaupun sebenarnya mama memang tak kuat untuk tempuh benda-benda sebegini..
aku berhenti memicit kepala mama
aku peluk mama dan kami menangis bersama
sebab aku dah tak mampu menahan sebak yg aku pendam sedari awal tadi...
ma.. orang sayang mama tau... aku peluk mama erat-erat...
tengs sayang... dan episod itu berlaku dalam suasana pilu dan sayu
episod yg hanya kami je tahu sebab hanya kami yg mengalami situasi yg sebenarnya..
tengs to ALLAH untuk segalanya yg baru dalam hidup kami ini..
alhamdulillah~



Comments