SUAMI ISTERI

al-kisah
suami dan isteri couple sudah lama
hampir 3 tahun 10 bulan
percintaan itu berakhir dengan cinta halal
bila suami telah menikahi isteri....
disebabkab terlalu sayang kan suami
isteri ambil keputusan berhenti kerja
menumpukan sepenuh perhatian pd suami.
masuk tahun pertama isteri disahkan hamil
suami dan isteri sangat gembira,
sebab akan hadir tanda cinta
yup cinta mereka berdua...
selepas hampir 10bulan
hadirlah insan yg dinantikan
'cahaya mata'....
bermakna bertambah lagi tanggungjawab isteri dirumah
urus suami , anak , rumahtangga...
isteri tetap akur..
ye..ini amanah detik hatinya..
setahun kemudian
isteri disahkan hamil buat kali kedua!
rezki...kata isteri
tapi suami membantah
gugurkan saja!!!!
isteri merayu...
ini anak kita sayangg...
kenapa u tak boleh terima?
i tak mampu u tau tak!!
bentak suami keras...
isteri menangis...
u..biar i handle semua ni
i sayang anak2 kita....
suami diam dengan wajah ketatnya.
ahh suka hati kau lah!!!
suami berdengus keras!...
suami pergi meninggalkan isteri yg sedang bersedih..
sambil mengusap perutnya,
isteri berbisik...
anak mama jangan sedih ok
mana akan jaga anak2 mama ni...
9 bulan lebih...
baby kedua lahir...
ye..kali ini isteri bertmbah lagi tugasan
uruskan suami, anak pertama
anak kedua dan rumahtangga....
ye...ini semua amanah ..bisik isteri
isteri akur sekali  lagi...
isteri duduk dirumah melayan karenah anak2
urus makan minum..
mengemas tiap sudut rumah
memastikan semuanya
sedap mata suami memandang
bila pulang nanti
ahh..penat sikit tak pe..
asal suami selesa bila balik nanti...
itu harapan isteri
suami masih lagi berusaha mencari rezki
dari awal pagi hingga lewat petang
lepas makan malam
suami keluar lepak dengan kekawan..
tinggal la isteri bersama anak2 lagi....
isteri rasa sunyi...
anak2 sudah tidur..
suami belum pulang dari melepak
isteri makin sunyi....
air mata jadi teman....
badan yg lenguh sebab mengurus rumah
belum lagi hilang..
letih melayan anak2 tak lagi kebah
jiwa isteri pulak yg resah....
lewat malam baru suami pulang dari melepak
tanpa memberi sepatah kata
suami terus baring dan tidur...
isteri yg tadinya sunyi
terasa makin sunyi.....hmmm....
ditariknya selimut
bagi tenteramkan jiwa yg gelora
isteri bukan marah tapi....
ahh biarkan laaa... bisik hati isteri..
aktibiti serupa berjalan bertahun2 sudah..
anak2 pun dah bersekolah...
ahhh...lagilah sunyi rumah ini
kata isteri dalam hati...
satu hari..
ketika isteri baru selesai
menguruskan kerja rumahnya
ada panggilan dari teman lama...
orang mengantuk disorongkan bantal...
isteri yg sedang bosan..
keletihan..kesunyian
diajak bersembang
bersama gurau senda dan gelak tawa,
terbuka lah kenangan2 silam
sewaktu bersama si teman lama itu

kelaka kan awk??
macam baru terjadi hehehe
masa tu saya tak pikir ape2 pun..hahaha


ye isteri mula kembali ceria
dengan layanan mesra teman lamanya
panggilan demi panggilan diterima
akhirnya ianya menjadi salah satu rutin harian buat isteri
aktibiti ini berlangsung berlarutan
sehingga kan jika teman tidak menghubungi
isteri rasa sesuatu yg hilang
apakah ini?? tanya isteri dalam hati
rindu dengan suara teman lama
rindu gelak tawa teman lama
rindu gurau manja teman jugak...
aah..baik aku yg call dia...
ye..akhirnya perhubungan makin intim
namun isteri tidak mengabaikan tanggung jawap nya dirumah
urus suami...urus anak2...urus rumah...
itu memang dah kewajipan.. bentak hati isteri
teman lama makin mesra
isteri makin gembira
suami pulak masih lagi dengan tabiat lamanya
pagi pergi kerja lewat petang baru pulang
lepas makan malam keluar melepak
dengan kekawan di kedai mamak
awal pagi balik terus tidur
dan isteri dipandang bila perlu . . .
hmmm...
bagaimana anak-anak????
bagaimana perasaan cinta mereka yg dulu?
bagaimana tanggungjawap mereka sekarang?
bagaimana nak dapat bahagia dalam situasi begini?
mestikah menumpang kasih kat teman lama?
sedang suami masih lagi didepan mata?
sedang suami masih lagi melakukan tabiat lamanya??
kini isteri hanya bertemankan teman lama
dialah tempat mengadu
dialah tempat bermanja
dialah tempat melepaskan perasaanya..
curang kah aku? isteri bertanya
hina kah aku?
teruk sangat kah diriku?
hebat sangat kah ini?
aku yg terperuk dirumah
mengurus kan hartanya
dirinya ,anak2nya
tapi terabai dirumah ini??
isteri sudah pandai memberontak
isteri sudah pandai memprotes
isteri sudah pandai segalanya....
ahh . . .biarkan saja....
semua ini telah pun terjadi..
kita takde utk  mengubahnya
hanya suami...isteri dan teman lama
yg bisa mengubah keadaan
ye..bukan kita...
aku ??   hanya insan perantaraan antara mereka ~

Comments

Zul Fadzly said…
cite betul ke nie? hmmm.. -_-
tHe SeMpOi GiRL said…
zul... nampaknya mcm tu la...lokasi dan nama sebenar je yg dirahsiakan..
Zul Fadzly said…
owh... pendapat sy... 22 salah.. -_-
tpi punce mmg kat suami la...
tHe SeMpOi GiRL said…
yup..itu pendapat awk... :)
tengs for the comments zul . .
✿A I N A A✿ said…
hurmm sedih pula tengok si Isteri tu.. hurmmm kerana nak lahirkan anak kedua tu, suami layan sedemikian rupa.. hurmmmm
tHe SeMpOi GiRL said…
aina...
manusian ni ada bermacam2 perangai.

yg ego nya tinggi tetap nak tunjuk yg dia terror

yg lemah tetap kena tindas.

tp yg tertekan mesti memberontak jugak akhirnya..

harap mereka itu baik2 je skrg ni..aamin..
Sirap Limau said…
hmm... macam nak percaya tak percaya... tapi kalau betul, harap2 kita dijauhkan la dari perkara2 mcm ni kan...
Anonymous said…
Jika sudah bergelar isteri jgn sekali mengeluarkan rintihan pada orang lain..hatta dlm mana2 laman online..sungguh satu dosa yg akan berpanjangan...memperbaiki diri adalah lebih baik...tidak semua sikap lelaki begitu..biar saya cerita mengapa seorang lelaki itu ego..
1. Ego kerana ingin meletak diri disuatu tmpt yg tinggi dikala isteri punya kelebihan pangkat dan gaji yang tinggi.
2. Ego kerana ingin mendidik isteri yang sering tidak mendengar ikutan dan nasihat.
3. Ego kerana masa, penat dan lelah dihabiskan ditempat kerja, membawa anak, mengambil anak dsb, tetapi tidak dihargai malah dileteri.
3. Ego kerana dapat memuaskan nafsu isteri tetapi isteri hanya sambil lewa.

Tpi umum mengetahu isteri ialah pembantu yang setia..jgn hilangkan kesetiaan suami anda pula.
Yenda Ixati said…
Manusia . .walaupn sama jantinanya tp jiwa . .akal . .pegangan hidup mreka jauh berbeza . . saya hanya pemerhati dari jauh .
Yenda Ixati said…
Awak . .ni kisah benar . .