ALIEYA SI MANJA

Gadis cilik yg berusia 13 tahun
anak perempuan jiran sebelah rumah aku.
Alieya Aliema..
atau lebih manja aku panggil leya
leya sering bersembang dengan aku
bila aku lepak depan anjung rumah
dia akan tersenyum manja bila aku panggil namanya ..
hai leya... dah makan lom ni?
dengan manja dia akan menjeling aku...
dah kak...tak kerja ke arini? dia pulak menyoal aku..
biasanya aku akan mengajak leya lepak dirumah aku aje
kerana aku sangat sunyi tinggal disini ...
leya dengan senang hati selalu menerima pelawaan aku
biasanya tiap hujung minggu aku akan bersama dengan leya
bermain video games ,menuntun movie , mendengar lagu dan bermuka buku
tapi leya lebih suka bersembang  kosong
kerana kata leya ...seronok bersembang dengan akak ..
tak bosan, asik gelak jek ...akak cool laa..
owh ye ke? hehehe aku gelak antara yakin ke tak dengan kata-kata leya
eh.. bangga ke ni? entah aku pun tak pasti
apa yang penting, tiada unsur - unsur riak disitu
satu hari awal pagi lagi leya dah datang kerumah aku
mood leya harini tak lagi berseri
ada kedukaan di wajah ayu leya
nape ni?...aku bertanya ..
ade yg tak kena ke? leya menangis ..
laaa..akak tanya ni,bukan akak marah..aku mula bersuara keras..
leya masih lagi menangis...
kak... suara sayu leya yg tersekat-sekat
ye...ce cerita slow2 kat akak apa yg belaku sebenarnya..
aku bancuh  2 cawan air nestcafe panas
1 utk leya, 1 lagi ofcoz aku punya...
nah! minum air ni tenangkan hati tu..arah aku pada leya..
sambil minum ,aku menjeling wajah leya yg sayu tu
selepas 20 minit membisu leya bersuara sedih...
kak.. leya di perkosa kak...air mata sikecil tu turun lagi
ape!!?? ya Allah.. kau ni biar betul dik? aku sedikit mengelabah
ye kak..sumpah..leya tak bohong..serius kak...
siapa punya kerja ni? aku menyoal
abang sepupu leya kak...umurnya dah 40 tahun
berkali-kali dia buat leya kak..dia dah kawin pun  tapi
dia kata dia sayang leya, dia nak leya jadi isteri ke dua dia
...dia tu gila kak !! leya kecik lagi mana boleh kawen...
leya benci tengok dia !!
leya menangis lagi ,lagi dan lagi...
aku terkedu memandang leya yang menangis macamtu
air mata suci leya  dan cerita - cerita leya itu
membuatkan hati aku jadi luluh ,sebak,seram,serabut..erghh!!
macam-macam yg aku rasa masa tu
diri aku pulak bagai tidak bernafas
saat tu semuanya bagai terhenti...
tapi aku yakin yg aku belum lagi mati...
so  leya nak buat  tindakan apa sekarang ni?
leya dah buat report polis dan polis suruh leya buat pemeriksaan doktor
untuk pengesahan kes leya ini kak...
mak ayah leya tau ke pasal ni? ye...  leya dah beritahu mereka
tu yg mereka bawak leya ke balai malam tadi ...
owh..elok la tu dik..atleast  kes leya dah difailkan
ye kak, harap orang gila tu akan ditangkap secepat mungkin
leya benci tengok muka dia!
tak selamat dia kak buat leya macam ni...
ye..itulah doa dan harapan leya insan yg terinaya ...
yelah ... akak pun harapkan macam tu leya..
aku bersuara bersetuju ...
aku renung wajah leya yg lesu tak berdosa itu...
kejamnya syaitan yg bertopengkan manusia ini
menginaya manusia sekecil leya
yg tak berdaya melawan
diugut , didera sedemikian rupa.
dia jugak tak mampu menggunakan kudrat nya untuk melawan
ooh leya..akak sungguh simpati terhadap kamu..bisik hatiku..
dan yg lebih malang lagi
masa depan leya yg kini  pastinya datang dengan seribu kegelapan ..
leya... bisik aku perlahan..
semua ni dugaan buat kau dik..
akak harap kau pandai lah jaga diri!
setelah apa yg berlaku ni,
kuatkan semangat untuk terus melalui liku-liku kehidupan ini
dengan seribu satu keyakinan kuat  dan sabar ye...sayang . .
leya tunduk sepi sambil mengesat air matanya dipipi ...
argh!! aku sebak ...simpati kat leya makin menjadi-jadi dalam hati...


Comments