Skip to main content

TAK DAPAT MENGUBAH TAPI BOLEH MENYELAMATKAN

Assalam malaikum awak . . . jumaat datang lagi , dia dapat jumpa awak ,dia dapat jumpa saya ,dan dia dapat  jumpa semua yg masih bernyawa lagi harini . alhamdulillah siapa dia  ?? encik jumaatlah hehe . . . namun jika tidak diberi peluang lagi ,belum tentu petang ni kita dapat berjumpa dengan jumaat hari ni .. waAllah hualam. . ..

awak ... sejak kebelakangan ni , dapat kita lihat bagai mana tragedi kemalangan belaku yg meragut banyak nyawa. termasuk yg baru2 ni tragedi yg belaku dimana kereta avanza berlanggar dengan lori di tangkak . . .dalam sekelip mata keluarga mereka kehilangan orang yg mereka sayang . .  padahal semua mangsa tu baru saja pulang dari menziarahi ahli keluarga mereka yg baru meninggal dunia di pahang . . .  innalillah . mungkin ini takdir tapi bagaimana kah jika perjalanan itu dirancang lebih awal ,maksud saya mereka mulakan perjalanan diwaktu siang atau diawal malam ,mungkinkah terjadi ? aaah..sudah di tulis dari azali ,kita tak mampu merubah . . .

awak . ..pengalaman saya sebagai pengguna jalan raya yg tegar  . .huhu *perasan* kita boleh amalkan beberapa tips untuk mengelakkan kemalangan :

1 mulakan perjalanan diawal pagi kerana waktu tu tak banyak kereta dan pengguna jalanraya yg lelain masih lena tidur ,lagi best mulakan pada jam 6.30am selepas awak solat subuh masa tu memang jalan lenggang dan sangat selesa ,jangan pulak masa tu awak nak racing pulak sengsorang nahas nanti . .  eksiden sendiri pulak!

2 kalau dah tau malam nak gerak, siangnya tu janganlah asik nak bersembang,baik waktu yg terluang tu diginakan untuk tidur *untuk pemandunyalah* penumpang ok je kot kalau tak tidur siang.

3 jangan makan terlalu banyak sebelum memandu ,nanti perut dah penuh ,mata jadi mengantuk ,lagi-lagi dah kena air-cond ,alahai . ..  bahaya tu

4 cari kawan yg duduk sebelah yg kuat bebel !!  'kompem' awak tak mengantuk walaupun memandu 10 jam hehe

5 carilah 2 orang pemandu jika berjalan perjalanan yg jauhnya lebih 4jam ,sebab manusia nikan macam-macam rasanya , so kalau yg sorang mengantuk atau letih,yg sorang nanti boleh gantikan.

6 masa memandu tu janganlah asik nak tukar cd lah,tukar siaran radio lah,tukar kasetlah ,bahaya tau! sebelum mulakan perjalanan tu baik awak adjust la dulu ,then masa dalam perjalanan tu nanti awak tak perlulah asik nak buat apa-apa lagi . fokus pada pemanduan jek !

7 berhentilah kalau letih ye,jangan paksa diri tu, enjin pun tau penat,ni kan lagi manusia ... RNR kan ada...

8 mulakan perjalanan itu dengan doa ( doa mula perjalanan ) kalau tak tau sila cari dirumah mr google tu !

Awak  . . .sebenarnya ada banyak pekara yg orang anggap remeh tapi sebenarnya ia dapat membantu kita sebagai pengguna jalan raya ...ingat ye awak jalan raya bukan lagi laluan ke distinasi  ke semua arah didalam  dunia ni ,ianya jugak distinasi ke alam lain . . Allah Maha Besar . . .

Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx