TAK DAPAT MENGUBAH TAPI BOLEH MENYELAMATKAN

Assalam malaikum awak . . . jumaat datang lagi , dia dapat jumpa awak ,dia dapat jumpa saya ,dan dia dapat  jumpa semua yg masih bernyawa lagi harini . alhamdulillah siapa dia  ?? encik jumaatlah hehe . . . namun jika tidak diberi peluang lagi ,belum tentu petang ni kita dapat berjumpa dengan jumaat hari ni .. waAllah hualam. . ..

awak ... sejak kebelakangan ni , dapat kita lihat bagai mana tragedi kemalangan belaku yg meragut banyak nyawa. termasuk yg baru2 ni tragedi yg belaku dimana kereta avanza berlanggar dengan lori di tangkak . . .dalam sekelip mata keluarga mereka kehilangan orang yg mereka sayang . .  padahal semua mangsa tu baru saja pulang dari menziarahi ahli keluarga mereka yg baru meninggal dunia di pahang . . .  innalillah . mungkin ini takdir tapi bagaimana kah jika perjalanan itu dirancang lebih awal ,maksud saya mereka mulakan perjalanan diwaktu siang atau diawal malam ,mungkinkah terjadi ? aaah..sudah di tulis dari azali ,kita tak mampu merubah . . .

awak . ..pengalaman saya sebagai pengguna jalan raya yg tegar  . .huhu *perasan* kita boleh amalkan beberapa tips untuk mengelakkan kemalangan :

1 mulakan perjalanan diawal pagi kerana waktu tu tak banyak kereta dan pengguna jalanraya yg lelain masih lena tidur ,lagi best mulakan pada jam 6.30am selepas awak solat subuh masa tu memang jalan lenggang dan sangat selesa ,jangan pulak masa tu awak nak racing pulak sengsorang nahas nanti . .  eksiden sendiri pulak!

2 kalau dah tau malam nak gerak, siangnya tu janganlah asik nak bersembang,baik waktu yg terluang tu diginakan untuk tidur *untuk pemandunyalah* penumpang ok je kot kalau tak tidur siang.

3 jangan makan terlalu banyak sebelum memandu ,nanti perut dah penuh ,mata jadi mengantuk ,lagi-lagi dah kena air-cond ,alahai . ..  bahaya tu

4 cari kawan yg duduk sebelah yg kuat bebel !!  'kompem' awak tak mengantuk walaupun memandu 10 jam hehe

5 carilah 2 orang pemandu jika berjalan perjalanan yg jauhnya lebih 4jam ,sebab manusia nikan macam-macam rasanya , so kalau yg sorang mengantuk atau letih,yg sorang nanti boleh gantikan.

6 masa memandu tu janganlah asik nak tukar cd lah,tukar siaran radio lah,tukar kasetlah ,bahaya tau! sebelum mulakan perjalanan tu baik awak adjust la dulu ,then masa dalam perjalanan tu nanti awak tak perlulah asik nak buat apa-apa lagi . fokus pada pemanduan jek !

7 berhentilah kalau letih ye,jangan paksa diri tu, enjin pun tau penat,ni kan lagi manusia ... RNR kan ada...

8 mulakan perjalanan itu dengan doa ( doa mula perjalanan ) kalau tak tau sila cari dirumah mr google tu !

Awak  . . .sebenarnya ada banyak pekara yg orang anggap remeh tapi sebenarnya ia dapat membantu kita sebagai pengguna jalan raya ...ingat ye awak jalan raya bukan lagi laluan ke distinasi  ke semua arah didalam  dunia ni ,ianya jugak distinasi ke alam lain . . Allah Maha Besar . . .

Comments