KECIL BERAPI TU



ok cantikk . . .
saat awak semua sedang mengulangkaji pelajaran untuk ujian dan peperiksaan tu
saya pulak diberi peluang meroyan disini . .  yeaaay . .  dah dapat masuk blog dah ni . .

assalammualaikum readers yg comey -comey belako ni . .  *ayat mengampu ni tau *
tadikan waktu saya menuntun MHI . . Malaysia Hari Ini di tv 3 . .  saya begitu tertarik dengan segman bersama artis - artis  jalanan  tu  terutamanya si cilik TEGAR ~



apa yg menarik nya dia tu rupanya sedari usia 4 tahun sudah hidup begitu . .menyanyi dan menghiburkan orang di jalanan tanpa menghirau keselamatannya dan pelajarannya !

dan bukan mudah mengemis dari satu kenderaan ke keenderaan yg lain sambil mendendangkan lagu-lagu indah  . . berpanas terik..berhujan.. berembun . .  namun itu lah yg dilalui oleh semua  penyanyi jalanan.

 

bagi si Tegar kehidupan yg terdesak jugak buat dia terpaksa lupakan segalanya tentang masa depan ! dan kini diusianya 12 tahun , dengan izin Allah dia berjaya membantu keluarganya hanya menjadi sebagai penyanyi terkenal di Indonesia dan diMalaysia  ini . .  .

tapi tadi ketika saya menuntun MHI . . saya dapat rasakan betapa manusia yg hidupnya susah  sebelumnya ,sebenarnya ialah  seorang insan yg kuat , bersemangat dan jati diri . .  yg pasti dari bibirnya tidak pernah terlepas dari menyebut  . . .Alhamdulillah . . .  :) ye dia sentiasa bersyukur atas tiap pemberian Tuhan pada dirinya . . 

 



tiba-tiba saya terfikir  . .bagaimana dengan kanak-kanak serupa Tegar yg terdapat di Malaysia ini ?? mampukah dia meneruskan hidupnya seperti mana Tegar alami selama ini ? setahu saya dikeliling saya sahaja . .kanak-kanak sebaya Tegar hanya reti bermain di taman permainan , di siber cafe dan kalau yg jenis suka lepak rumah tu , mereka lebih cenderung bermain games dan melayan gadget-gadget semasa ! oh !! alangkah bertuahnya kan kanak-kanak di Malaysia ni . .

hampir semua kanak-kanak di negara kita tak tau erti susah . . celik mata je semua sudah  tersedia . .  bila letih sikit sudah bersunggut . .  bila silap sikit sudah melenting . .  emmm adat lah kan . . anak yg hidupnya petik jari apa yg nak semua mari  . .  huhu

 

untuk si Tegar . . .  pesanan  sis  . .  jadilah anak yg sentiasa memandang kehadapan dan jadilah diri kamu yg sebenarnya walaupun bila menjadi artis kamu adakalanya terpaksa berlakun untuk menghiburkan orang . . .  good luck and suksess ~

*ku yg dulu bukan lah yg sekarang*



Comments