Skip to main content

PEREMPUAN LAGI MANGSANYA

assalammualaikum awak . .
kalini saya nak kongsi satu lagi kisah
dimana kanak-kanak perempuan menjadi mangsa pada satu istilah
iaitu  . . . . 'kemiskinan' . . . sedih . . .


Sanaa (Reuters) - Seorang gadis Yaman lapan tahun meninggal dunia akibat pendarahan dalaman pada malam perkahwinan selepas berkahwin dengan seorang lelaki lima kali umurnya , seorang aktivis sosial dan dua orang penduduk tempatan berkata, dalam kes yang telah menyebabkan bantahan dalam media dan menghidupkan perbahasan mengenai pengantin kanak-kanak.

Arwa Othman , ketua Yemen Dewan Rakyat dan seorang aktivis hak asasi terkemuka, berkata, gadis itu yang hanya dikenali sebagai Rawan , telah berkahwin dengan seorang lelaki 40 -year-old lewat minggu lalu di bandar Meedi di wilayah Hajjah di barat laut Yaman.


" Pada malam perkahwinan dan selepas hubungan seks, dia mengalami pendarahan dan pecah rahim yang menyebabkan kematian beliau ," katanya kepada Reuters. "Mereka membawanya ke klinik tetapi medik tidak dapat menyelamatkan hidupnya. "Othman berkata pihak berkuasa tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap keluarga gadis itu atau suaminya.


Seorang pegawai keselamatan tempatan di bandar wilayah Haradh menafikan sebarang kejadian itu telah berlaku. Dia tidak mahu dikenal pasti kerana dia tidak diberi kuasa untuk bercakap dengan akhbar.Tetapi dua penduduk Meedi dihubungi oleh Reuters mengesahkan kejadian itu dan berkata bahawa ketua-ketua puak tempatan telah cuba untuk menutup kejadian itu apabila berita pertama berlaku , amaran seorang wartawan tempatan terhadap meliputi cerita.


Banyak keluarga miskin di Yemen mengahwinkan anak-anak perempuan kecil untuk menjimatkan kos membesarkan kanak-kanak dan mendapat wang tambahan dari mas kahwin yang diberikan kepada gadis itu.


Satu laporan PBB dikeluarkan pada Januari mendedahkan tahap kemiskinan di negara ini , dengan mengatakan bahawa 10.5 juta daripada 24 juta orang Yaman kekurangan bekalan makanan yang mencukupi, dan 13 juta tidak mempunyai akses kepada air bersih dan sanitasi asas.


Human Rights Watch menggesa kerajaan Yaman pada bulan Disember 2011 untuk mengharamkan perkahwinan kanak-kanak perempuan di bawah umur 18 tahun, memberi amaran ia dilucutkan pengantin kanak-kanak daripada pendidikan dan menganiaya kesihatan mereka.


Memetik Bangsa-Bangsa Bersatu dan data kerajaan, HRW berkata hampir 14 peratus daripada kanak-kanak perempuan Yaman telah berkahwin sebelum umur 15 dan 52 peratus sebelum umur 18 tahun. Kumpulan itu berkata, ramai pengantin- to-be anak Yaman disimpan dari sekolah apabila mereka mencapai akil baligh.


Perbincangan mengenai isu ini adalah ditangguhkan oleh kemelut politik ekoran bantahan terhadap Presiden Ali Abdullah Saleh pada tahun 2011 yang membawa kepada kejatuhannya .




(Laporan oleh Mohammed Ghobari )

Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx