Skip to main content

USIK USIK

Selamat petang semua . . lepas habis kuliah rasa macam nak pengsan pun ada jugak maklum murid dah pra matang ! hehe dah nak matang pun ye jugak ni hehehe

Tadi masa jengah muka buku ,tergelak saya sengsorang bila kawan-kawn saya begitu ber'api-api' bila dok sibuk mempersoalkan isu kenaikan harga minyak !

yg saya pun dengan 'sengajanya' membakar lagi mereka dengan komen-komen yg sungguh berapi lah lagi hehehe.. so sampaikan ada yg terasa ! padahal siapa tak marah..siapa tak mengeluh kalau harga minyak naik !! wei marah oii marah ni hahahaha ..

awak oo awak . .sebenarnya saya pun terasa gak dengan harga kenaikan minyak ni ,cuma saya nak tenguk sejauh mana kah rakyat malaysia ni jujur jadi rakyat !!

saya suka rakyat yg peka ! rakyat yg suka ambil berat isu-isu semasa  negara ! bukan rakyat yg hanya dok diam-diam ..asik dok mengikut je apa kata orang atas hmmm . .

cuma sebagai manusia yg diberi akal dan fikiran ,kitakan boleh adjust ekonomi kita ..kalau ayam mahal , kita makan ikan ,kalau ikan mahal ,kita makan telur ,kalau telur mahal kita makan meggi hehehe..boleh je adjust bukan tak boleh kan..tapi kalau semua mahal ?? kita buat puasa sunat selang seli ,so dapat gak pahala dan dapat gak susutkan badan yg 'awesome' tu heee..peace ~

jangan la asik dok ikut selera 'king ' awak tu ..hari-hari makan kat restoren ,makan di kedai mamak cubalah belajar masak sendiri , buat kerja sendiri ,mungkin awak takkan terasa pun bebanan nya ! kalau hanya nak minum teh O ais pun beli..baik mintak ampun je awal-awal.. hehehe kalau masak air ,pastu masukan uncang teh 1 dalam teko,awak dah boleh buat teh O untuk satu rumah ! bergelas-gelas boleh minum ..so ..fikir-fikirkan lah ye ..saya just ingatkan je *gunakan akal*

 apa yg sikit mengecewakan tu, bila dah marah-marah di facebook tu ,ramai yg suka cakap macam dia bukan  orang melayu a.k.a beragama islam . .  tu yg sikit terkucil hatini..cubalah adik-adik..akak-akak, abang-abang guna bahasa yg menarik dan 'special' pasti isu sebegini menjadi sungguh romantik dijiwa hahaha

wei.. serious tau..ada ramai kawan muka buku saya yg boleh jadi adun negeri , jadi ketua menteri, jadi menteri dalam negeri !! kalau awak tak percaya awak tenguk boleh wall masing-masing ,awak bacalah status mereka !! serious semuanya awesome !! hebat! thumb up !!hehehehe

tapi . .  nak cakap tak guna kan benda dah naik , mana boleh turun lagi . .eh..macam belon funfair le pulak ni hahaha . .

Petrol di Malaysia sepanjang zaman.(dalam masa 23 tahun - sejak 1990)
Sebelum 90 - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
04/06/2008 - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78)
01/09/2009 - RM 1.80 (Turun RM 0.90)
16/07/2010 - RM 1.85
04/12/2010 - RM 1.90
03/09/2013 - RM 2.10 (kenaikan RM 0.20)

Zaman era pemerintahan Tun Dr Mahathir selama 13 tahun (1990 - 2003) harga minyak naik sebanyak 46sen.

Zaman era pemerintahan Tun Abdullah selama 5 setengah tahun (2003 - 2009) harga minyak naik sebanyak 1.38sen dan turun sebnyk 90sen.

Zaman era pemerintahan Dato'Seri Najib TunRazak selama 4 tahun (2009 - 2013) harga minyak naik sebanyak 25sen.

USTAD AJAR MENSYUKURI NIKMAT TUHAN.
ALHAMDULILLAH.



Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx