APA PUNCA

hai . .  .Assalammualaikum awak  . .  .

jika mendongak ke langit
jangan lupa dimana bumi yg kita pijak
sebab kita dilahirkan dibumi bukan dilangit
eh . .memandai pulak saya menambah nya

awak . .yg sebenarnya ada satu kes yg saya nak kongsikan harini , pagi tadi lepas solat subuh  sebelum ketempat kerja ,saya sempat menyidai baju-baju yg sudah pun mesin cucikan malam tadi . sedang elok saya berangan tetiba kedengaran suara orang menjerit-jerit seolah-olah sedang memarahi seseorang yg lain . awalnya saya fikir . . aaaah . ni mesti kes anak yg susah nak dikejutkan untuk kesekolah ni .

tapi bila diamati rupanya ia adalah suara seorang anak bujang yg memarahi ibunya . entah apa punca tapi mereka adalah jiran saya !! ye . . .bukan sekali ni mereka bergaduh ,malahan dari dulu lagi . ibunya seorang ibu tunggal yg hanya menguruskan rumah tangga ( tidak berkerja ) sambil tu ibunya ada menjaga cucu ( anak kepada anaknya yg tua ) seramai 3 orang . memang hari-hari akan kedengaran suara terjerit pekik yg datang dari rumah mereka . sehinggakan adik-adik saya sudah naik fedup ! apatah lagi saya . ye la. . orang tengah syok-syok tidur  atau sedang berangan-angan tetiba ada suara pekik yg mengganggu . . ishh potong betul ~

apa yg saya nak tahu sekarang ni :
kenapa pemuda tu tak reti nak hormat ibunya ye ?
kenapa dia takde perasaan malu dengan jiran-jirannya ?
kenapa dia boleh jadi begitu ?
kenapa dia tak rasa yg dia tu menumpang je dirumah ibunya ,
kenapa nak kurang ajar ?
kenapa ?
apa punca ?
salah ibunya kah ?
salah anaknya kah ?
atau salah saya sebagai jirannya kah ?
eh . .kenapa pulak saya ?
yela. . .  kalau saya  ngorat anaknya ,pastu bila dah jadi pakwe saya ,boleh la saya didik dia jadi anak yg soleh  ( yg tahu menghormati org tuanya tu nanti ) hehehe . . . dan bila dia dah sayang saya , dia akan sentiasa tahu  bagaimana perasaan insan yg hari-hari di marahi  . . .  ish . . wajah handsome ,tapi perangai teruk ,sape yg nak !! * ayat  adik perempuan saya yg form six tu hehehehe

Comments