MEROYAN YANG ENTAH PAPE JE KAN ? *huhhu*

Salam malam jumaat buat semua yang bertandang kesini . . .

seharian mencari ilmu dan rezki , terasa memang peritnya erti sebuah kehidupan  ,lagi-lagi akan datang dunia era GST akan muncul dibumi Malaysia ni , entah macamana kah lagi usaha untuk sara diri . ini baru saya yang single minggle , belum kakak-kakak , abang-abang yg dah berumah tangga tu . yang mana anak kena hantar sekolah , kena letak kat baby sitter , isteri kena kerja ,suami memang la wajib kena  kerja , barang -barang dah mahal , nak  makan ,bil - bil pulak melambung , cukai sana,cukai sini , hutang rumah , hutang kereta . . ohnya kalau tak botak pun ,gugur rambut selai-selai  tiap hari kalau ginilah  gaya hidup akan datang !!

katanya : berjimatlah oii . . .

mana datang nya nak berjimat kalau dah semua yang di beli tu pun memang barang-barang keperluan harian ! lainlah kalau pergi bercuti keluar negara tiap bulan , atau shopping sakan tiap hari , atau tukar kereta tiap tahun, tu baru namanya membazir! . .  lagi -lagi  anak sekolah ,dari hari tarikh daftarnya hinggalah hari-hari meraikannya memang lah bermodal ,ok fine tu memang la tanggung jawab ibu bapa katanya  *ok,alasan diterima* tapi bagaimana pula dengan makanan ? takkan hari-hari nak adjust ? kalau bujang boleh la layan *megi* kalau dah ada  keluarga ? takkan hari-hari nak bedal benda tu ??? kalau pakaian tu boleh la adjust belinya tapi kalau makanan mustahil je kan ! anak sorang dua ok lagi kot tapi bagaimana dengan keluarga yang ramai isirumahnya ? ooooh . .tak dapat saya bayangkan dunia Malaysia akan datang ! hal ini bukan je buat rakyat pening tapi pengsan berkali-kali rasanya !

mulanya saya tak nak fikir kan soal benda - benda seperti ini ,tapi bila  memikirkan masa depan ,rasanya macam perlu !! *ceh fikir masa depan tuuu arghh *malu3x* berkata-kata macam pakar ekonomi pulak saya  kali ni hahaha

but kata mama :

masa depan kena difikirkan , u kawen ke,tak kawen ke selagi u hidup dan bernafas ,u memang perlu fikirkan masa depan ! nak berjaya kena rajin usaha , nak maju kena sabar , nak nampak cantik kena senyum selalu ,jangan kuat cemburu  nanti wajah kecut  !! hahahaah yang last tu saya tambah je  ,sebab . . errr. . . sebabnya  saya memang seorang yg kuat cemburu sekarang ni !! mama !! cane nak adjust jiwa ni lahai . . . .


Love You Mama - Blog de affaf19



dan . . .

saya sayang awak ! | Flickr - Photo Sharing!

Comments