DAJJAL !

selamat pagi awak . . .
pepagi lagi saya dah ronda muka buku ni  ,sambil menikmati secawan nestcafe bersama sepinggan  nasi goreng dan seketul ayam goreng mmm . . .nikmat , syukur alhmdulillah rezeki Allah bagi . .

sedang meninjau-ninjau muka buku tetiba terjumpa  satu petikkan  yg menarik ,yg kerap sangat disebut sejak akhir-akhir ini ,iaitu kisah si Dajjal ! nak kenal Dajjal ??

Fizikal Dajjal Rasulullah saw bersabda:
‘Sesungguhnya Al-Masih Ad-Dajjal seorang laki-laki pendek, berkaki bengkok, keriting rambutnya, buta sebelah matanya, dan matanya kabur tidak menonjol dan tidak juga cekung, jika ia memperdayai kalian maka ketahuilah bahwa Tuhan kalian tidaklah buta sebelah’[Shahih. HR. Ahmad 23144, Abu Dawud 4320]

dan Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya sebelum keluarnya Dajjal adalah tempoh  waktu tiga tahun yang sangat sulit, dimana pada waktu itu manusia akan ditimpa oleh kelaparan yang sangat. Allah memerintahkan kepada langit pada tahun pertama darinya untuk menahan 1/3 dari hujannya dan memerintahkan kepada bumi untuk menahan 1/3 dari tanamannya. Kemudian Allah memerintahkan kepada langit pada tahun kedua darinya agar menahan 2/3 dari hujannya dan memerintahkan bumi untuk menahan 2/3 dari tanam tanamannya. Kemudian pada tahun ketiga darinya Allah memerintahkan kepada langit untuk menahan semua air hujannya, lalu ia tidak meneteskan setitik airpun dan memerintahkan bumi agar menahan seluruh tanamannya, maka setelah itu tidak tumbuh satu tanaman hijaupun dan semua binatang berkuku akan mati kecuali yang tidak dikehendaki Allah. Para sahabat bertanya, ”Dengan apa manusia akan hidup pada saat itu ?” Beliau Shallallahu alaihi wa sallam menjawab, ”Tahlil, takbir dan tahmid akan sama artinya bagi mereka dengan makanan.
HR. Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah dan Al Hakim, shahih. Lihat Ash- Shahihah no.2457


apa yg harus kita lakuukan sekarang ni  pertingkatkanlah amalan kita , berdoalah selalu agar kita dijauhkan dari fitnah si Dajjal durjana tu  , dan mohon diri kita, keluarga anak cucu cicit kita diberi pelindungan oleh  Allah swt . . .  aaminnn . . .

nak tengok  ke bayangan wajah si Dajjal di imiginasikan oleh penulis tu ?







Comments