Skip to main content

ADAT PUAK MANA

 
Assalammualaikum awak . . .

harini ramai betul yg sambut birthday kat peshbuk saya tu . alhamdulillah  sebab Allah masih izinkan mereka untuk menikmati sambungan usia mereka lagi kan . aaminn . . .  nikmat jugak tu namanya.


dan biasanya orang akan cakap . .selamat hari lahir ,semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki ! tu bermakna kawan awak memang nak awak menjadi yg terbaik di penambahan usia awak tu ! dan kita akan katakan  . .terima kasih ye . . .  heeheee *jangan pernah lupa untuk mengucapkan terima kasih kat seseorang ye . . budi bahasa amalan mulia ok ~


ok tu ayat biasa lah kan  tapi era ni  terutama anak muda belia ,akan sambut harilahir dengan balingan ! apakah maksudnya ? ye . . .sekarang ni ( beberapa tahun  yg lepas la maksudnya ) bila seseorang tu menyambut hari lahirnya ,kawan-kawan rapatnya akan membaling telur atau tepung ke birthday boy/girl!   ish ish ish . .


motif apakah disambut cara begitu ? kan tak elok membuang benda makanan . . adat puak manakah yg mereka ikut ni ?? kekadang dah macam zombie rupanya ,kesian la saya tengokkan si mangsa ,kotor bajunya ,hanyir bau telur , silap-silap haribulan  tertelan benda-benda yg dibalingkan kepadanya itu ! *eh ! kenapa ayat saya skemah sangat ni ?? hahaha



kan lagi eloknya sedekahkan lah alfatihah kat kawan yg sambut birthday tu  atau belanja dia makan ke , sebelum tu bacakan doa selamat ke . .itu lebih afdal . untung-untung birthday awak nanti dia buat benda yg serupa ! aaaa. . makan free awak nanti !


Apa pun pada saya ,lebih elok buat pekaran yg elok - elok dari buat sesuatu yg 'kosong' ini ,malahan belum tentu orang  yg diraikan tu boleh terima dengan 'kejutan ' yg diberikan untuknya. .  .







gambar diatas hanya hiasan :)
pada saya kan lebih bagus kalau tepung-tepung tu kita buat macam dalam gambar ni . . . mungkin awak kenal akannya . . . .



Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx