ALAM MAYA

hai . . .bila dah sendirian macam ni . macam -macam cerita boleh datang dalam fikiran saya .yg baru,yg lama,semua dok muncul kembali .entahlah . . mungkin fikiran ni tengah dalam proses pengubah suaian kot. tu yg yg lama pun boleh teringat.

dulu ,ada satu hari ,waktu saya memang kerap sangat muka buku dan berkomen dengan teman-teman alam maya *tapi   . . .  ahha bukan 2 alam tau*  tiba-tiba saya terjumpa satu status ! sorang friendlist yg nampaknya sedang bersedih sedan ! dengan dp muka buku -  mata yg sedang mengalirkan air mata ,ada seiras-iras macam pic bawah ni la sikit-sikit  kot  . . .

sekadar hiasan

tapi ketika tu dia tak guna pic ni tau ! ni cuma bayangan saya je ok  . . .entah dengan tidak disangka ,jari saya begitu gatal untuk menghantar massage untuk nya . saya tanya dia kalau tak menjadi keberatan dia saya teringin nak tahu , apa sebenarnya yg terjadi kepada dia . dengan pantas dia minta saya janji untuk tidak beritahu orang lain tentang  problem besar dia hadapi .saya pun berjanji untuk merahsiakan  apa pun yg bakal dia ceritakan tu . akhirnya dia buka rahsianya kepada saya . katanya :


dia seorang gadis yg mana mak bapak  dia dah meninggal dunia . dalam usia muda dia dah menjadi anak yatim piatu . entah mana silapnya dia telah termengandung anak , hasil hubungan dia dengan tunangannya . dan tunangnya berjanji akan berkahwin dengannya secepat mungkin . kemudian malangnya pada satu hari tunangannya telah kemalangan dan meninggal dunia  . kini dia kehilangan orang yg tersayang sekali lagi dan dia terpaksa menanggung kandungan anak taksah taraf didalam rahimnya tu sendirian  .

ketika dia menceritakan kisahnya tu ,arwah tunangnya baru pergi sebulan lalu . saya sangat bersimpati bila membaca kisah duka lara gadis tersebut . dan katanya lagi sekarang dia asik sakit-sakit akibat tekanan hidup yg sedang dia hadapi  , dia tiada tempat untuk mengadu selain mengharap dijaga oleh keluarga arwah tunangnya ketika itu .

bila saya tanya 'baby' yg bakal lahir tu siapa akan jaga ? dia jawab . . keluarga tunang mahu bertanggungjawab .owh lega hati saya . saya pesan kat dia supaya jangan buat kerja bodoh lagi lepas ni . kalau ada masalah dengan baby tu ,sila pm saya sebab saya bersedia untuk menerima mana-mana anak yg tidak diperlukan oleh ibubapanya . saya akan jaga mereka semampu saya . dan dia kata ok !

kami bersembang lama . saya tanya dia jawab,saya jawab bila dia tanya  . ada yg mushkil hanya satu pekara .iaitu bila diakhir perbualan kami dia  suruh saya top upkan kredit handphone dia  . .what !??

akhirnya saya terfikir **dunia alam maya ,mana ada yg betul!! hahaha macam harem je manusia serupa ni ! akhirnya saya abaikan je dia . .tanpa dia sedari saya hanya memerhati tiap aktiviti dia dipeshbuk dan nampak macam lari dah tajuk yg dia story kat saya dengan apa yg dia buat hari demi hari . .ahh . . . apakah tipah tertipu ?? hmmm

 dan di hari terakhir saya guna peshbuk haritu , saya lihat dia sungguh bahagia dengan kekasih barunya yg sangat dia bangga-banggakan  . dalam minda saya terkeluar satu persoalan iaitu  . . . mana pergi anak dalam kandungan dia tu ekk ????? kalau betullah dia termengandung . . . . waallahualambissawab.

**ya Allah ya tuhanku  , kau jauhkan aku dan ahli keluarga ku dari perkara-perkara yg keji dan mungkar . . aaaammiiiinnnn . .  .  . *takbir*


kalau tak silap saya peristiwa tu saya alami pada tahun 2012 . .entah, ingat-ingat lupa la tapi itulah yg berlaku antara saya dengan anak yatim piatu tu  . . .  swear~ heheeee . .  ..


Comments