KESEDARAN PERLU


Awak . . .
kalau awak ingat ,sebelum ini saya sangat gemar bercerita tentang pasukan bola kegemaran saya . semua page mengenainya saya liked ! group  kawan-kawan invited saya joined ! hampir kesemua page dan group di peshbuk saya join dan like ! peh seronok sungguh. . . masa tu kalah ke menang saya tetap setia menyokong ! yeah . . merah biru tetap dihati !

kemudian hari berganti hari. banyak insiden berlaku ! apa yg paling memalukan sehinggakan melibatkan pertumpahan darah ! saya tak kata orang luar nakal , apa yg saya akui masing-masing semua nakal ! otak belum tahap profesional dan belum  matang !

pergaduhan sering belaku dipage ! di mana-mana di peshbuk tu ,dipadang, di stadium  sehingga sampai satu tahap saya naik muak ! loya dengan ayat -ayat penyokong fanatik semua  pasukan bola yg popular itu ! lama kelamaan saya jauhkan diri dari page dan group tersebut supaya saya tak lagi membaca ayat -ayat kurang elok mata membacanya ! saya takut mata rabun saya makin tinggi tahap kerabunannya !!


kata-kata nista dan maki-makian!
perkataan yg mencarut !
perkataan lucah yg entah dari mana aja asalnya !
lambang-lambang lucah jugak !
komen berunsur penghinaan terhadap raja, terhadap orang yg lebih tua ,
pergaduhan bukan antara sesama pemain tetapi  penyokong !


dan ada banyak lagi  yg tak mampu saya taip dalam blog kesayangan saya ini, akhirnya sehingga ke hari ini , saya dah jadi tawar hati untuk ambil tahu pasal bola sepak tanahair itu ! minat saya turun terus ! saya benci kata cacian sesama bangsa dan agama ! saya benci permusuhan satu negara ! saya benci orang yg menganggap orang lain itu seperti sampah yg layak dihina sahaja !

maka dengan keputusan muktamad ,saya akhirnya kena akur bahawa saya hanyalah menjadi  peminat dari jauh kepada team kesayangan saya tu ,sebabnya hanya satu je  : sebab saya takut kesopanan dan ke tata susilaan saya terabai satu akhir nanti . mana letak harga sesuatu yg dipanggil MARUAH ???




SAYA JANJI : dari kejauhan ini  . . .saya tetap sokong dia ,sayang dia dan hanya dia menjadi kebanggaan saya warga Johor Darul Takzim ! ale. . ale. . . ale . . . gudluck JDT !!

Comments