Skip to main content

MELAYAN ADIK POTPET

Pada suatu hari ketika tu saya sedang menuntun rancangan katun bersama adik-adik ditaska .

Ada sorang budak perempuan ni memang mulut dia celoteh sikit .umur masuk ke 5 tahun . dari mula menuntun saya perhati dia asik memandang wajah saya sehinggalah tiba- tiba saya memandang dia pulak.

Saya senyum kat dia . saya main mata .dia tersenyum tersengih-sengih .


saya bertanya : kenapa tengok akak dari tadi ?

Katanya : akak ni cantik , sebab tu saya tengok muka akak . hari - hari tengok pun suka . hari -hari tengok pun cantik . . hee

Saya tanya lagi : aaa . . cantik kat mana tu ?

Kata dia : semua ! Muka , tangan , kaki , mata , ala semua lah !

Saya : ** halamak ! Biar betul budakni !

Adik tu tanya lagi : kak . . akak kenapa tak kawin lagi ? Kalau jadi pengantin mesti akak lawa . .pakai baju cantik-cantik , pakai makeup , pakai kasut tinggi , pakai  emas- emas . .cantik kakk .

Saya hanya mampu tergelak dengar dia berceloteh . dia pun sebenarnya binggung sebab saya gelak tapi dia tersengih je depan saya masa tu .


Akhirnya saya jawap * bila dia seakan akan menanti jawapan dari saya*


Dik . . . kalau cakap pasal kawin kan . .  hari - hari akak boleh kawin tau . tapi tu bukan cara kita orang melayu yang islam . jadi untuk jadi pengantin macam adik cakap tu , akak kena cari seorang lelaki yang tak perlu handsome sangat . .tapi dia tau nak jaga akak bila dah jadi isteri dia dan anak-anak kami .

Adik tu mencelah : kan akak ada ramai kawan lelaki yang baik dengan akak . saya selalu tengok diaorang tegur akak , jiran akak yg sebelah rumah akak tu kan orang baik kak ? Mama saya yg cakap , baik , rajin kerja , peramah .haaa nape akak tak kawin dengan dia ??


Hahahaha budak nak kena cili mulut dia ni tau ! Saya gertak dia dan dia diam . .

Dik . . . bukan mudah nak jadi suami orang tau . orang tu kena  berubah dari jahat ke baik , dari seorang yg abaikan perintah Allah kepada yang sentiasa bersyukur . dia kena jaga aurat akak , dia kena bimbing akak jadi orang yang baik , dia kena uruskan keperluan keluarganya jugak , kena bagi nafkah akak juga , kena banyak bersabar , kena yakin yang akak hanya untuk dia bukan  permainan baginya . . .tak mudah nak jumpa orang macam tu lagi dik . . .hurmmm

Adik tu bersuara :  adalah kak . . .ayah saya macam tu laaaa . .betul . . .saya tak bohong . .

Saya : dik . . mama kau sihat lagi la sengal ! Hahahahah segar gebu lagi . . ishh


Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx