MELAYAN ADIK POTPET

Pada suatu hari ketika tu saya sedang menuntun rancangan katun bersama adik-adik ditaska .

Ada sorang budak perempuan ni memang mulut dia celoteh sikit .umur masuk ke 5 tahun . dari mula menuntun saya perhati dia asik memandang wajah saya sehinggalah tiba- tiba saya memandang dia pulak.

Saya senyum kat dia . saya main mata .dia tersenyum tersengih-sengih .


saya bertanya : kenapa tengok akak dari tadi ?

Katanya : akak ni cantik , sebab tu saya tengok muka akak . hari - hari tengok pun suka . hari -hari tengok pun cantik . . hee

Saya tanya lagi : aaa . . cantik kat mana tu ?

Kata dia : semua ! Muka , tangan , kaki , mata , ala semua lah !

Saya : ** halamak ! Biar betul budakni !

Adik tu tanya lagi : kak . . akak kenapa tak kawin lagi ? Kalau jadi pengantin mesti akak lawa . .pakai baju cantik-cantik , pakai makeup , pakai kasut tinggi , pakai  emas- emas . .cantik kakk .

Saya hanya mampu tergelak dengar dia berceloteh . dia pun sebenarnya binggung sebab saya gelak tapi dia tersengih je depan saya masa tu .


Akhirnya saya jawap * bila dia seakan akan menanti jawapan dari saya*


Dik . . . kalau cakap pasal kawin kan . .  hari - hari akak boleh kawin tau . tapi tu bukan cara kita orang melayu yang islam . jadi untuk jadi pengantin macam adik cakap tu , akak kena cari seorang lelaki yang tak perlu handsome sangat . .tapi dia tau nak jaga akak bila dah jadi isteri dia dan anak-anak kami .

Adik tu mencelah : kan akak ada ramai kawan lelaki yang baik dengan akak . saya selalu tengok diaorang tegur akak , jiran akak yg sebelah rumah akak tu kan orang baik kak ? Mama saya yg cakap , baik , rajin kerja , peramah .haaa nape akak tak kawin dengan dia ??


Hahahaha budak nak kena cili mulut dia ni tau ! Saya gertak dia dan dia diam . .

Dik . . . bukan mudah nak jadi suami orang tau . orang tu kena  berubah dari jahat ke baik , dari seorang yg abaikan perintah Allah kepada yang sentiasa bersyukur . dia kena jaga aurat akak , dia kena bimbing akak jadi orang yang baik , dia kena uruskan keperluan keluarganya jugak , kena bagi nafkah akak juga , kena banyak bersabar , kena yakin yang akak hanya untuk dia bukan  permainan baginya . . .tak mudah nak jumpa orang macam tu lagi dik . . .hurmmm

Adik tu bersuara :  adalah kak . . .ayah saya macam tu laaaa . .betul . . .saya tak bohong . .

Saya : dik . . mama kau sihat lagi la sengal ! Hahahahah segar gebu lagi . . ishh


Comments