SETIA

kadang kala saya terfikir , dalam dunia yang serba canggih ini , masih ada kah lagi cinta sejati ? lagi-lagi zaman yang mana manusia dapat berhubung walaupun kedudukan nya beribu-ribu kilometer jauhnya .

dengan kebanjiran produk kecantikan yang kononnya boleh menampil kan lagi kecantikan yang sedia ada  ,ini merupakan pemangkin untuk kearah lebih kepada kurang nya ketidak kesetiaan . apa tidaknya ,tengok orang tu cantik ,tengok orang ni lawa ,tengok yang tu jambu ,tengok yang ni bergetah . . . iman goyang laaa . . hmmm

umat Rasullullah sepatutnya ikut cara kesetiaan baginda dengan isteri pertama baginda siti khadijah  . walaupun usia siti khadijah lebih  20 tahun  bezanya namun disebabkan kasih sayang siti khadijah yang sering membantu rasulullah menyebarkan agama islam  baginda tak pernah melupakan isterinya walaupun sudah meninggal .


Alkisah  Setahun setelah Khadijah meninggal, 
ada seorang wanita shahabiyah yang menemui Rasulullah Saw.
Wanita ini bertanya, "Ya Rasulullah, mengapa engkau tidak menikah?
Engkau memiliki 9 keluarga dan harus menjalankan seruan besar."
Sambil menangis Rasulullah Saw menjawab,
"Masih adakah orang lain setelah Khadijah?"
Kalau saja Allah tidak memerintahkan Muhammad Saw untuk menikah, 
maka pastilah Beliau tidak akan menikah untuk selama-lamanya.


Nabi Muhammad Saw menikah dengan Khadijah layaknya para lelaki.Sedangkan pernikahan-pernikahan setelah itu hanya karena tuntutan risalah Nabi Saw, Baginda  tidak pernah dapat melupakan istri baginda ini walaupun setelah 14 tahun Khadijah meninggal. Masih banyak lagi bukti-bukti cinta dahsyat nan luar biasa islami Rasulullah Saw kepada Khadijah. Subhanallah.

tetapi  apakah benar kata wartawan ini ? tepuk dada tanyalah iman kita. . . .

Allah maha mengetahui punca segala masalahnya . . . 

Comments