MAMA RULES

hai . . . *senyum ~

Sekarang ini dinda free selepas terkejar -kejar diawal pagi tadi . maklumlah kan tanggungjawab ni selagi tak pejam mata ia nya masih lagi berkeliaran di depan mata . semua itu tanggungjawab ! ia juga bagai amanah buat kita . melaksanakannya juga wajib jika tidak membebankan diri kita sendiri . fuhh ~ kena yakin diri lepas ni heee~


awak . . .
banyak kali sudah dinda perhatikan . mungkin juga awak pun perasan akannya  . dalam kelompok satu keluarga yg ramai ahlinya . bila mana satu - satu majlis diadakan . mesti terdapat tak satu ,dua orang yg pengelat . apa maksud dinda ? gini . . .

contohnya ada majlis kenduri kesyukuran la ok . kat rumah nenek la kononnya . bila mana orang lain dok sibuk melakukan kerja ramai -ramai . . * orang jawa cakap REWANG * ada 2-3 orang yg langsung tak mahu menolong . mereka lebih seronok bersembang dan sesetengahnya pulak asyik dengan handphone memasing . kalau embah - embah dinda tak kesah la . . siapa tu embah -embah ??* heee nenek -nenek la /orang tua -tua . nipun bahasa jawa jugak ni awak   . sedangkan  mereka masih lagi sihat walafiat ! kenapalah nak tunjukkan kemalasan di tempat orang sedang sibuk ? kadang-kadang terdengar katanya :

takde kerja nak buat dah ,duduk sembang la kannn  . . 

ooh . . . apa salahnya kalau bantu orang lain yg masih lagi sedang melakukan kerja-kerjanya tu , nanti cepatlah siap  bila saling bantu membantu . ni tidak . . . asik tergelak gelak ,asik leka dengan handphone sehinggakan orang lain dok perati je tak sudah -sudah . silap-silap timbul fitnah . . .adeh ~

dan sebab tu dinda ni bila balik kampung atau ada aktiviti rewang ,handphone memang takde ditangan ni sebab kata mama . . .

'' inilah waktu awak beramah mesra dengan ahli  keluarga yang lain .tolong buat kerja-kerja  macam ni bersama mereka , lepas siap semua nanti boleh la nak  bersembang ke ,nak apa ke . . . kawan yg di handphone tu boleh awak cari bila awak dalam keadaan sendirian dan free. jika kawan handphone awak setia  berkawan dengan awak , 10 tahun pun dia akan tunggu 'chat' dari awak  ''  

ok mama . . i still follow your rules . .  :)




Comments