Skip to main content

AKU : DHIA

ada luahan hati seorang isteri yg hendak dinda kongsikan disini . ini bukan lah untuk mengaibkannya tetapi dia memang suruh dinda kongsikan sebagai panduan buat semua gadis-gadis solo diluar sana . dia nak dia orang ambil iktibar sebagai pelajaran dihari yg mendatang  . tengs buat 'DHIA' ( bukan nama sebenar ) kerana sudi berkongsi . . .



Dhia . . . 
aku dibesarkan disebuah pekan kecil didaerah negeri selatan tanah air  . keluarga aku memang sayang kan aku maklomlah kan aku anak sulung mereka . aku cahaya mata pertama mereka . aku lambang cinta mereka.

sewaktu kecil aku sangat manja . namun begitu segala ajaran agama mak bapak aku tak pernah lupa ! aku dihantar kesekolah agama sehingga ke darjah enam ! aku mengaji sehingga khatam . aku di didik supaya membaca yasin pada tiap malam jumaaat ! dipesan supaya sentiasa bersyukur dan ingat Allah . hurmat orang tua ! dan akhirnya aku jadilah anak sebagai mana yang mereka harapkan tu . alhamdulillah .

sewaktu remaja ,aku tak mahu melanjutkan pelajaran ke mana -mana IPT .pada aku cukuplah sekadar SPM dengan keputusan yg tidak terlalu baik tetapi masih boleh tahan ! keputusan yg melayakkan aku kemenara gading ! tapi aku memang malas untuk belajar ketika tu ! apa yg aku ingat , aku nak cari duit !! nak jadi macam kawan-kawan yg boleh pakai barang-barang branded ! handphone canggih ! ye semua tu aku nak ! 

akhirnya dengan kedegilan aku ,mak bapak aku turutkan je la . kata mereka kalau mereka paksa  pun payah jugak nanti aku hanya membazirkan duit mereka sedangkan pelajaran entah kemana . aa tau pun ! 

aku tak tahu kenapa aku degil sangat masa tu ! apakah sebab aku terlalu manja  ? ishh tak jugak la . . .

bila sudah bekerja  sebagai promoter disebuah mall  ditempat aku  tu ,aku semakin liar ! apa tidaknya kawan kawan aku semuanya kaki enjoy . tengok wayang ! bowling ! snooker ! karaoke ! semua tu jajan hidup mereka dan akhirnya menjadi jajan hidup aku jugak !

bila lewat usia 21 ,aku bercinta dengan seseorang . pada aku dialah satu-satunya insan yg memahami aku . walaupun dia nampak serious dengan aku tetapi aku masih lagi ragu-ragu dengannya sehingga pada satu hari dia berhasrat ingin melamar aku sebagai bakal isterinya . dan aku hanya diam waktu tu . . mungkin terkejut !

bila sebut pasal lelaki tu ,pernah beberapa kali aku bawa dia pulang kerumah untuk di perhatikan oleh mak bapak aku . apakah dia layak sebagai calon menantu ??. dan didepan orang tua aku ,dia kelihatan sangat sopan ,solat memang tak tinggal . sentiasa menjawab dengan lembut dan sopan pada tiap soalan mak bapak aku padanya . ok lah semua ini buat mak bapak aku sejuk hati melihat perangainya  . dan bila genap 1 tahun kami berkenalan . keluarga dia pun datang meminang dengan izin orang tua aku . ye . . kami telah pun bertunang ! hampir setahun pertunangan , aku akhirnya menjadi isterinya yang sah !!

bila sudah menjadi isteri aku dah tak jadi liar lagi . maklumlah kan dah jadi bini orang  tapi pada tahun pertama je aku dah mula hidu sifat dia yg sebenar ! bila tiba bulan puasa ,dia langsung tak berpuasa . dan aku yg berpuasa ketika itu terpaksa menyediakan makan untuk dia . tak kira waktu nya bila . tengahhari aku kena menumis ! menumbuk rencah ! dah macam bukan lagi bulan puasa gayanya .orang lain bila bulan puasa senyap sunyi dapurnya tapi rumah aku . .hmmm serupa hari biasa . kerana apa ? sebab suami aku nak makan nanti .

bila tiba waktu solat subuh ,dia  tidur .bila aku kejut dia akan marah .katanya : 

awak  pergilah buat dulu  ,abang mengantuk  . . .  !!

aku diam dan pergi meninggalkannya diatas katil bersama mimpi yg lena  .  lama kelamaan aku tidak lagi kejutkan dia sebab aku tak nak lagi ditengking di setiap pagi subuh  . malah buka je subuh , isyak , maghrib ,asar ,zohor pun serupa ! dia lebih fokus pada tv nya berbanding solatnya . aku masih lagi diam kerana takut dimarahi suami  .

aku nak salahkan siapa dalam hal ini ? dirinya kah ? mak ayah dia kah ? atau aku kah ?

kalau dirinya mungkin aja dia sudah tersasar dilandasan dirinya sendiri . dia sudah kebiasaan dengan gaya hidupnya sendiri dengan begitu lama sehinggakan menjadi kebiasaan . emm ini bukan salah dia *bisik hati aku* so  nak salahkan siapa ?

mak ayah dia? * mak bapak mertua aku * mungkin jugak !sebab didikan mereka lah penentu perangai anaknya selama ini . tapi bukan kah mak ayah dia sudah menghantarkan  kesekolah ? belajar agama ? mustahil mereka abaikan anak lelakinya ini ? aku tenguk mak ayah dia orang yg warak jugak . pada mata aku nilah kan  . emmm nak salahkan sapa lagi ekk ?

akhirnya aku salahkan diri aku !!! 
aku cakap aku bodoh kerana membiarkan orang yg aku sayang ini hanyut ! leka ! lalai dalam arus dunia ! aku semakin tertekan dengan pengakuan ini ! hari-hari aku rasa bersalah . untuk menariknya kembali kepangkal jalan sangatlah kerja sukar buat aku ! ye. . aku isterinya ,aku tak boleh buat dia marah kat aku sebab nanti aku dianggap durhaka ! emmm aku tak pernah pun melawan semua kata-katanya disepanjang perkahwinan kami . biasanya tengking nya aku lawan dengan air mata aku aja .

dalam mendidik anak-anak kami yg 2 orang ,aku lebih di beri amanah ! katanya aku lah yang layak ! bukan dia sebab dia tak tahu nak didik anak ,sedang kan akukan  terlalu pandai ! emm semua ni bagaikan memerli aku je  . tapi aku rela ,demi masa depan anak -anak aku ,aku rela menahan semua kepedihan  ini . menjaga anak-anaknya , mengurus rumah tangganya  , menjaga hartanya , maruahnya  dan menutup segala aibnya dimata orang lain ! aku tak sanggup orang pandang serong kat suami aku ni .

hari berganti hari dan sekarang anak -anak kami dah meningkat remaja . bila yg besar sudah berumur 15 tahun manakala  yg kecil berusia 12 tahun . aku semakin resah ! bagaimana dengan pandangan anak-anak aku terhadap ayahnya nanti ?  pernah anak aku yg kecil berkata : 

mama . . orang lelaki memang tak payah solat ea ? orang perempuan je yg solat ea ? untung lah abang nanti tak payah solat ,tapi adik kena solat je dengan mama .hmm . .  

aku mulanya pelik dengan kenyataan dia . so aku tanya kenapa cakap macam tu ? katanya :

adik tenguk ayah tak pernah pun solat macam mama . ayah kan lelaki ,mama kan perempuan . adik tak pernah pun tenguk ayah baca al-quran macam mama ,lagi-lagi baca yasin tiap malam jumaat tu . asik tenguk tv je kerjanya ayah tu.  memang gitu ke mama ?

aku binggung !

tapi dengan izin Allah aku jawab :
bila kita buat amalan macam solat ,baca alquran tu ,tak semestinya orang lain kena nampak . ayah mungkin buat waktu mama dengan adik tak nampak ke,mana la tau kan . buat baik mana boleh tunjuk-tunjukan .. dan jawapan aku diterima pakai oleh anak kecil aku ketika tu . mungkin dia kata betullah cakap aku nikan. 

padahal hakikat yg sebenar nya Allah je yg tahu .

perasaan bersalah aku makin memberontak bila dia langung tidak berubah bila anak-anak semakin meningkat besar ! sehinggakan pada satu hari aku buat satu kerja gila ! aku rela dipanggil durhaka ketika itu ! ye aku benar-benar rela ! dengan nada yang agak keras akhirnya aku terpaksa meluahkan apa yg aku pendam selama ini terhadap suami :

abang ! cuba lah bawak berfikir sikit !! umur dah makin tua ! apa yg abang buat untuk kami dan anak-anak ? cukupkah dengan bagi makan dan minum ? nafkah yg memang sempurna ? tapi dimana kah abang ketika anak-anak sedang membaca doa kunut didalam solat subuh mereka  ?? ketika  anak kita  sedang melaungkan azan maghrib ? tak malu ke dengan anak anak bang ? 

*air mata perempuan aku mula menitis . itulah lemahnya aku ,cakap sikit air mata je yg lebih.

bang , saya sayang abang ,saya tak mahu abang hidup kosong ! saya nak abang jadi imam saya pada tiap kali kami solat bang. tak susah kan . tv tu hiburan sementara je . solat ini tiangnya agama ! pernah saya terfikir  nak tinggalkan abang sorang-sorang dengan dunia abang yg kosong ni abang tau tak ? tapi bila saya rasa itu bukan jalannya yang betul , saya padam niat saya tu . sebab saya tau abang lah suami saya yang menjadi ayah kepada anak - anak saya bang .!!  bang . . .insaflah  . . .  itu je rayu saya kali ni kat abang . . .. 


*dan kali ini aku menangis sungguh sungguh dihadapnnya . aku lepaskan semua airmata yg aku selindung selama ini dari diketahui olehnya . dan dengan ayat paling sukar aku lafaskan tetapi telah pun aku lepaskan ialah . . . 

dan . .  . kalau awak anggap semua ini hanya bebanan pada awak ,lepaskan saya . . . saya dah tak sanggup  melihat keadaan abang yg bertahun - tahun  begini .  saya rela jaga anak-anak sendirian supaya dewasa nya mereka nanti ,mereka tidak berperangai sama seperti abang , saya tak nak nanti terus-terusan menjadi isteri yg asik nak memendam rasa dan akhirnya menjadikannya sebagai dendam .saya tak rela selamanya nak mendurhaka dengan  abang tau tak  ? saya tak nak semua ! sumpah saya tak nak bang !!

aku terus-terus menangis ! berbelas tahun aku pendamkan semua ini dan akhirnya harini aku letupkannya !! aku jujur walaupun nampak seperti kurang ajar ! seperti isteri yg durhaka ! ahhh . .  biarkanlah ,janji semuanya sudah diluahkan kepada dia ! fikiran aku singkat kali ni ,tapi aku memang betul-betul nekad !!

dan bila melihat keadaan aku yg bagai kejutan buat dia , suami aku yg diam pada awalnya ,akhirnya bersuara. . .

dan katanya :
abang sayang awak , memang abang akui abang dah lari jauh dari landasanNya. janganlah pernah fikir untuk tinggalkan abang ,abang perlukan awak  .. .abang perlukan anak-anak kita ,ok lepas ni abang akan cuba berubah kerana awak ,anak -anak dan paling utama kerana Allah . tapi pleaselah ,jangan tinggalkan abang.

air mata lelaki dia sudah mula mengalir  dan aku jadi makin sebak  akhirnya  aku pun turut sama menangis  ketika tu . 

yang  . ..terima kasih ingatkan abang tentang semua ni . . abang mintak maaf sebab  tak jadi suami dan ayah yg sempurna selama ini . abang malu dengan awak dan anak-anak .

keluhnya perlahan . . . 

yang . .tolonglah ingatkan abang ye ,bila abang leka dan lalai  untuk solat atau apa -apa pun . tu hak awak yang ,awak jugak ada hak mendidik suami awak yg lalai dan leka ni .


Tapi bukan mudah melentur buluh ! aku terpaksa sentiasa menjadi pemerhati yg setia untuknya sambil memanjatkan doa kepada Allah ,agar aku dan suami serta anak-anak sentiasa hidup dibawah rahmat Allah s.w.t . dan aku nak bila aku mati dulu dari mereka tu ,mereka akan menjaga silaturahim buat aku yg tidak akan putus .ye , doa mereka ,amalan mereka itulah harta yg akan aku bawa bila aku mati nanti . . . insya Allah . . .aamiinn

Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx