KALAU MAMPU BAYARLAH HUTANGNYA

Kata nya hampir 50K pelajar baru yg memasuki universiti tidak dapat  pinjaman PTPTN . Semua ini disebabkan PTPTN dah kekurangan dana !

punca ? katanyalahkan peminjam terdahulu ramai yang masih tidak pulangkan duit pinjaman mereka  makanya kesannya sekarang adalah kepada adik -adik yg baru nak buat pinjaman.

hmmm . . . kesian kan . . orang lain punya kesalahan ,orang lain yg tanggung akibat ! adil ke awak ? pada dinda sendiri  ini memang tak adil !! tapikan kadang -kadang tu bila difikirkan balik semula ,peminjam-peminjam tu kekadang bukan segaja tak mahu pulangkan duit pinjaman  tapi disebabkan mereka pun masih mengganggur ,acane nak dapatkan duitnya ,ye dak ?

tak kurang yg mana peminjam tu ada kat penjara atas kes yang tidak sepatutnya , ada tu yg sudah pun berkahwin dan tidak bekerja ,ada jugak yg sakit  , kena buang kolej dan belajar hanya separuh jalan dan ada 1001 jenis permasalahan yg dialami oleh peminjam terdahulu .  namun begitu mana yg sudah bekerja tu ,ringan-ringankan lah poket untuk membayar semula pinjaman awak la kan ,bukan untuk siapa pun ,untuk bangsa sendiri juga ! dah adat meminjam kan ,kenalah pulangkannya .


lepas ni ,paling sedih ,  kalau tiada lagi pinjaman  PTPTN makanya ramai anak orang tidak mampu di Malaysia ni  * terutama anak melayu *  tidak dapat melanjutkan pelajaran mereka  hingga ke peringkat yg lebih tinggi ! 


sedih . . . 

Comments