Skip to main content

26 Disember 2014

26 Disember 2014 ,
genap 10 tahun kejadian tsunami berlaku di kepulauan kita ini . pelbagai kisah sedih yg menimpa mangsa kejadian yg kita semua pasti dah tahu . namun setelah 10 tahun akhirnya mereka bangkit demi meneruskan kehidupan yg masih berbaki.

di Aceh ~ menurut pada penjelasan mangsa yg terselamat , untuk memulihkan kesan tsunami ini bukan ambil masa yg singkat . aktiviti menyelamat dan mencari mangsa ambil masa 1 tahun , manakala proses pembersihan sahaja ambil masa 2 tahun . kemudian selepas 2 tahun barulah mangsa  di benarkan pulang ke kediaman masing-masing dan memulakan hidup baru tanpa insan yg tersayang. yg mana ahli keluarga mereka ramai yg telah terkorban dikejadian itu . amat perit keadaan ini ,tapi mereka memang kena teruskan juga hidup  !

dan untuk mencapai kematangan  hidup tahap normal ,mereka mengambil  masa anggaran  5 tahun selepas kejadian . kini  selepas 10 tahun selepas kejadian ,alhamdulillah semuanya berada dalam situasi stabil , didalam lindungan Allah swt !  yg mana tunggak utama dalam aktiviti harian ialah Lillah hi taa la ,mereka berjaya kerana mereka sudah pun meneruskan gaya hidup berlandaskan hukum Allah  . . . alhamdulillah ~


Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx