JUM KITA UBAH

harini dinda ( selaku pemerhati alam maya ) nak berkongsi  pandangan tentang sikap orang Malaysia , bukan pemandangan ye kawan-kawanku  tapi pandangan sahaja  ! kalau disebut pemandangan masa dinda kecik-kecik dulu ,apa yg terbayang diminda dinda haruslah . . . ada sawah padi , matahari dicelah gunung  daik bercabang tiga , burung  terbang 2-3 ekor dikaki dilangit . heee kan awak kan ? ok la itu pemandangan je. now we talking about 'pandangan' !

look ! rata -rata orang kita kenapa suka komplen *complain*kan ? malahan bukan je pada benda yang tidak baik ,malah untuk benda yang baik -baik pun dia orang nak komplen jugak ! nak kutuk jugak ! nak hina jugak ! haish . .

bila ada yang nak buat baik  pasti akan kena kutuk ,cakap lah si polan tu nak tunjuk baik lah ,bajet bagus lah , nak tarik perhatian orang lah , padahal entah -entah diri sendiri pun tak tahu macam mana sempurnanya . perkara ini bukan sekali dinda nampak tetapi selalu ,malahan hari-hari rasanya . apa sedap sangat kutuk orangkan ?

sepatutnya bila ada orang buat baik ,kita sokong dia ! kita puji dia ! kita bersyukur sebab masih ada insan yg berhati mulia kat Malaysia ini . mungkin je kalau dia tak baik mana tapi bila dapat sokongan dan doa dari orang ramai ,maka baiknya akan menjadi sangat baik ! ye tak ? hmm lagi-lagi orang kita , mudah sangat nak kesan buruk orang , mungkin sebab tu orang kita lambat nak maju !

eleh dinda takyah cakaplah kami dah tahu semua ni - haa gitulah kata budak kaki bahan tu

ok . . kalau dah tahu cubalah jadikan nilai murni dalam diri ,agar sentiasa positifkan minda untuk tiap kebaikkan yg orang lain buat ,jangan sesekali diperlekehkan ! tak kiralah apa juga hal ,asalkan benda baik ,jum kita sokong reramai ,janganlah dikutuk pulak !

awak . . dinda ini hanya pemerhati dan paling sedap pun pada dinda saat ni cuma reti makan jajan kat rumah ni  . . .


sedapnya snek perasa strawberry ni hmmm . . .nak lagiii . .nak lagiii . . .!! 

Comments