Skip to main content

SEBABNYA

musim hujan datang lagi . paling teruk banjir di utara ,di Kelantan dan Terengganu . apa yg menjadi kenyatannya bila tiba musim tengkujuh macamni . . .

~ nelayan tak dapat turun kelaut
~ penoreh ,pekebun kecil tidak dapat masuk keladang
~ ternakan banyak yg mati
~ hasil pertanian banyak yg musnah
~ harta benda mangsa pun musnah dan rosak teruk
~ semua aktiviti tak dapat dijalankan seperti biasa


dan apakah kesannya ? pendapatan petani ,nelayan ,pekebun agak tergugat sikit ! malahan mungkin lebih  lagi gugatnya !  siapakah  mereka ini semua ? mereka lah rakyat Malaysia yg perlukan bantuan sekarang ni ! lebih lagi yg ada anak-anak yg bakal menempuh alam persekolahan tak lama lagi ! tahun baru yg perlu dibereskan segala -galanya ! Allahhu ~

kita nak salahkan hujan ? bukan itu caranya . hujan itu rahmat ! Allah turunkan hujan agar semua dimuka bumi ini tahu menilaikan apa jua pemberianNya ! bersyukur , redha , tawakkal dan terus berusaha .

dan biasanya kalau kes macam ni ,mereka ( petani ,nelayan ,peladang ) sudah pun buat persiapan awal ,seperti menyimpan wang di mana-mana bank terdekat sebagai bekalan bila tiba waktu kecemasan begini ! alah bisa tegal biasa ! bertahun mereka dah meredah banjir ni , bertadah hujan macamni ,so apa pun terjadi mereka masih boleh tersenyum . alhamdulillah ~

bagaimana yg tiada simpanan pulak ? haaa tulah tanggungjawab kita sebagai hambaAllah yg 'ada' ! meh lah bak  sikit harta benda awak yg ada tu . bantulah mereka agar dapat  meringankan bebanan mangsa-mangsa banjir tu  ? sebenarnya tiap rezeki kita dapat tu ,memang bukan 100% untuk kita dan keluarga kita tapi ada sebahagian lagi untuk orang lain ! bersedekahlah ~

orang yg ada sesuatu yg dihajatkan tu elok beri sedekah kepada orang yg memerlukan .

apa maksud dinda ?contohnya lah kan jika awak tak jumpa jodoh lagi umur dah nak 40 tahun dah ada kerja  best ,ada kereta ,ada rumah tapi takda isteri lagi, cuba lah bersedekah  ,doa lah jika aku beri sedikit rezki ni ,mohon Allah beri jodoh hebat untuk aku ! mana lah tau kot lepas balik bersedekah tu ,tup - tup terlanggar bahu dengan Nora Danish lepas tu Nora pun jatuh cinta kan awak . . haaa sapa tau ye dak  ? rezki gak tu bro hehehe . . .

apalagi !!   try laa oii ~ haha

Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx