SEBABNYA

musim hujan datang lagi . paling teruk banjir di utara ,di Kelantan dan Terengganu . apa yg menjadi kenyatannya bila tiba musim tengkujuh macamni . . .

~ nelayan tak dapat turun kelaut
~ penoreh ,pekebun kecil tidak dapat masuk keladang
~ ternakan banyak yg mati
~ hasil pertanian banyak yg musnah
~ harta benda mangsa pun musnah dan rosak teruk
~ semua aktiviti tak dapat dijalankan seperti biasa


dan apakah kesannya ? pendapatan petani ,nelayan ,pekebun agak tergugat sikit ! malahan mungkin lebih  lagi gugatnya !  siapakah  mereka ini semua ? mereka lah rakyat Malaysia yg perlukan bantuan sekarang ni ! lebih lagi yg ada anak-anak yg bakal menempuh alam persekolahan tak lama lagi ! tahun baru yg perlu dibereskan segala -galanya ! Allahhu ~

kita nak salahkan hujan ? bukan itu caranya . hujan itu rahmat ! Allah turunkan hujan agar semua dimuka bumi ini tahu menilaikan apa jua pemberianNya ! bersyukur , redha , tawakkal dan terus berusaha .

dan biasanya kalau kes macam ni ,mereka ( petani ,nelayan ,peladang ) sudah pun buat persiapan awal ,seperti menyimpan wang di mana-mana bank terdekat sebagai bekalan bila tiba waktu kecemasan begini ! alah bisa tegal biasa ! bertahun mereka dah meredah banjir ni , bertadah hujan macamni ,so apa pun terjadi mereka masih boleh tersenyum . alhamdulillah ~

bagaimana yg tiada simpanan pulak ? haaa tulah tanggungjawab kita sebagai hambaAllah yg 'ada' ! meh lah bak  sikit harta benda awak yg ada tu . bantulah mereka agar dapat  meringankan bebanan mangsa-mangsa banjir tu  ? sebenarnya tiap rezeki kita dapat tu ,memang bukan 100% untuk kita dan keluarga kita tapi ada sebahagian lagi untuk orang lain ! bersedekahlah ~

orang yg ada sesuatu yg dihajatkan tu elok beri sedekah kepada orang yg memerlukan .

apa maksud dinda ?contohnya lah kan jika awak tak jumpa jodoh lagi umur dah nak 40 tahun dah ada kerja  best ,ada kereta ,ada rumah tapi takda isteri lagi, cuba lah bersedekah  ,doa lah jika aku beri sedikit rezki ni ,mohon Allah beri jodoh hebat untuk aku ! mana lah tau kot lepas balik bersedekah tu ,tup - tup terlanggar bahu dengan Nora Danish lepas tu Nora pun jatuh cinta kan awak . . haaa sapa tau ye dak  ? rezki gak tu bro hehehe . . .

apalagi !!   try laa oii ~ haha

Comments