TEMAN DUNIA DAN AKHIRAT

awak . .pernah satu hari adik dinda yang kecil tanya kat dinda katanya :


Kak long , kalau nak jadi seorang kawan yg baik , apa perlu ada pada kita supaya bila kita jauh dari dia , dia akan tetap ingat kat kita .

masa tu dinda hanya mampu merenung wajah comel adik dinda tu . dia senyum tapi dari sinar mata dia ,seperti mengharapkan sangat satu jawapan yg ikhlas dan tepat dari dinda ini .dengan nada yg ala-ala cikgu sekolah agama disekolah agama negeri johor tu dinda pun jawaplah dengan tenang .begini caranya ,

Pertama kali kalau dah sungguh-sungguh nak jadi kan dia seorang kawan baik ,adik kena sayang dia kan? kalau dah sayang dia ,kena jaga dia hari-hari. kena pastikan dia sentiasa gembira bila mana disamping adik . supaya dia tak rasa bosan dan sunyi .

apabila kita dah sayang ,dunia akhiratnya pun kita akan jaga ,ye tak ? so sebagai kawan baik ,adik kenalah ingatkan dia ,paling utama tentang solatnya . tak salah kalau adik tanya kat dia ' awak ,awak . . awak dah solat kah ?' haaa macam lagu tu hee . . . mungkin bila pertama kali adik tanya dia akan rasa malu kot kalau dia belum solat lagi. tapi adik jangan mendesak , cuma pastikan dia buat solatnya itu ! itu lebih penting ! dan jangan pulak tanya sekali je ,tapi setiap masuknya waktu solat adik mesti tanya ! 5 kali seharikan ?


kalau dia kecik hati ,pujuk dia ,katakan adik sayang dia dan tak nak dia menanggung dosa kerana tidak solat 5 waktu itu ! dan insya ALLAH . . kalau dia seorang kawan yg baik ,dia akan terima kata-kata adik untuk dirinya dan tak salah jika satu hari nanti dia pula yg akan ingatkan adik 'awak . . awak dah solat ke belum' haaa itulah kawan yg betul-betul elok dibuat kawan baik .

Akak yakin satu hari nanti ,walaupun dia berjauhan dengan adik , tapi bila dia dengar suara azan ,dia pasti teringatkan kat adik yg pernah menegurnya sebelumni kerana tidak solat . waktu tu dia akan bersyukur sangat-sangat sebab Allah dah temukan dirinya dengan seorang kawan baik macam adik . . . heee  best kan ?

adik . . .  Sudah pun tersenyum tanda puas  hati dengan penjelasan dinda heee. .




kanda google  . .. dinda pinjam adik awak eah 

Comments