Skip to main content

JANGAN SILAP ANDAIAN

Hai awak . . .ramai dok terkilan bila dinda cakap pasal GST . Kata dinda  kita tak perlulah nak panik bagai . Take it easy , jangan serabut . Kenapa dinda cakap macam tu ? Mestilah bersebab dan sebabnya macam yg dikatakan oleh blogger maqnie nurseri dalam entrinya Meluah yg merapu . . Tak guna kita nak mengharapkan belas kasihan dari pihak atasan kerana semua tu sia-sia saja . Keluar airmata darah pun GST tetap dijalankan . Mogok atau tunjuk perasaan pun mereka tetap buat don't know jek . Meraung ,memaki ,merunggut ,ada mereka hirau???? Takkan? So apa guna kita gadaikan perasaan untuk panik dan rasa bimbang pasal GST ? 1.4.2015 tetap dijalankan jugakkan?!.


Dinda tahu rakyat Malaysia bijak ! Rakyat yg punya wang , so gunakanlah wang awak sebaik mungkin . Kalau dapat jumpa perniaga yg mencekik darah , abaikan je permis dia . Kalau ada peniaga yg ambil kesempatan , jauhi je dia dan perniagaannya . Beli ikut bajet , tak perlu berbelanja sakan lagi ,kalau dapat adjust ,adjust la sebaik mungkin wang awak tu , jangan sampai tak dapat nak simpan untuk masa depan sudahlah , so Easy kan?

Percayalah , tak semua barangan dikenakan GST , dan apa yg sangat-sangat  buat dinda tak puashati  ,sehingga kehari ini  , " pihak berwajib " masih tidak keluarkan lagi senarai barangan yg dikenakan GST dimana-mana laman sosial . Asik-asik cerita pasal artis , pasal tragedi politik ,pasal benda yg pada dinda ,semua kisah tu dah lapuk , yg orang pun  dah tahu akhir ceritanya . Sedangkan barangan yg mana kena GST , mana yg tak kena ni masih tidak diperluaskan diseluruh negara . Sedangkan rakyat terus-terusan panik sehingga berbelanja melebihi keperluan . Kononnya sebelum harga naik ,baik beli buat stock . Hmmm kesian , duit gaji yg dah sedia kecil ,jadi lebih kecil untuk tunggu akhir bulan .

Ada kawan cakap kat dinda

" ko boleh lah , ko belum ada tanggungan , tak macam kita orang yg dah kawen ni "

Hahaha dia silap ,dinda ada sebuah taska ! Ada anak orang dalam taska tu lebih dari 15 orang , yg perlu dinda tanggung disiangharinya ,bil air ,bil elektrik ,sewa permis ,cukai pendapatan , cukai jalan , cukai pintu ,cukai tanah , hah???? dan dinda sebagai anak sulung ,dinda ada keluarga yg perlu dinda tanggung ,walaupun mama ,ayah ada pendapatan sendiri , takkan dinda nak ditanggung sejak lahir hingga sekarang ?? Apa guna dinda jadi kak long ?!

So . . .rasanya dinda kena tabah lebih lagi lepas ni . Tabah untuk keluarga ,untuk taska , untuk GST  jugak . Doakan dinda duduk oversea lepas berjaya jadi "awek paling kaya kat Malaysia " nanti ok . . .aamiin heee~

Dan pasal GST  tu , pleaselah ,jangan kalut ,haritu awak kecoh-kecoh pasal minyak naik ,tapi dinda tengok , tiap hari jugak makan sedap kat kedai yg standard ,tiap bulan jugak pergi bawak family jenjalan . .kan3?? Eleh . . .lupa lah tu ! Hmm lepasni bawak la berjimat cermat . Mana-mana suami yg isteri dia "rajin " sangat ajak makan luar tu , pujuklah dia belajar masak kat rumah ,kesian dapur tu asik sejuk je sedangkan poket awak asik panas  je tarik duit ,last-last hati pun panas bila tiap minggu kena korek tabung . Haha kan dinda dah cakap , duit kita , so ,bijak - bijaklah belanja .


Ok ! Dinda ada exam kejap lagi ni , wish me luck !

Apa pun hidup mesti diteruskan dan biar orang kaya yg makan duit kita tu lepasni meroyan sebab gaji mereka makin besar selepas mereka laksanakan GST ! untunglaaaaaa . . . . Nak tau lebih lagi kesan GST ??? Tunggulah pilihanraya akan datang , suspen gitu . Hahaha anda memberi ,anda merasa , kan3?


Jum sesama kita panjatkan doa semoga Allah perluaskan rezki kita , insan yg terinaya . . Aamiin ~

Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx