Skip to main content

AHLI MESYUARAT TINGKAP


Petang yg hangat .


Dengan suara kanak-kanak riuh bermain dihalaman rumah jiran sebelah  , kelihatan mama dan makcik Siti duduk bersembang di garaj kereta rumah dinda . Sambil siram pokok bunga mama , sesekali dinda terdengar perbualan mereka dengan tak sengaja .


Makcik Siti : Mah , anak kau yg mana pergi interview SPA8 haritu?

Mama : nombor dua kak .

Makcik Siti : ohh . . Yg perangai dia macam lelaki tu ek ? Lama aku tak nampak budak tu , mana dia Mah ? Dah dapat keputusan interview tu ke?

Mama : a ah kak , sekarang ni dia kerja kat Singapore ,  lepas peperiksaan STPM keluar , dia mohon UPU , sementara tu dia kerjalah sana , nak gaji besar katanya . Semalam dia call cakap dia dah berjaya dengan interview tu . Bulan 7 nanti daftarlah .

Makcik Siti : aaa tulah , lama aku tak tengok budak tu , selalu dia lah keluar masuk rumah kau ni naik motor ,pergi kedai , pergi amek adik dia sekolah , bawak motor macam pelesit . Haha dulu-dulu aku fikir tu anak lelaki kau . Eh , sama dengan cucu aku yg sulung tu ,dia dapat juga interview haritu . Alhamdulillah la ye .

Mama : ye kak , memang gitu lagak dia . Tapi dia tu senang dengar cakap cumanya dia panas baran orangnya . Tak boleh ditegur tu , angin sesaja , tak macam akak dan adik dia , diam je kalau ditegur .

heeee~ ^_*

Makcik Siti : lain anak lain perangainya Mah , padahal dari " peti " yg sama datangnya tu .hahaha . Aku kesian dengan Tipah tu , haritu anak dia dapat jugak panggilan interview beberapakali tapi katanya " orang-orang kat situ " kurang sopan sikit .

Mama : apa maksud akak?

Makcik Siti : kau tau , ada sekali tu anak si Tipah ada peksa kat kolej masa tarikh interview , suami dia call pejabat SPA minta izin tunda tarikh sehari lepas peksa . Apa diaorang cakap?
" haaa !!. . Nanti hantar email , bukak lah email !  tak paham ke dah cakap ?!! " dah la bahasa kurang , suara menengking bercakap dengan orang tua macam tu . Kecik hati suami Tipah , dia cakap elok-elok , tu balasannya . Bukan bangsa lain , melayu jugak pekerja tu . Apa melayu dgn melayu asik nak berlagak je ekk ? Pelik aku Mah . .

Mama : laaaa . . .habis anak dia pergi interview ke kak?

Makcik Siti : emmm . . Pergi apanya , dia sedih bapak dia kena tengking dengan petugas SPA tu , kata dia nanti kalau pergi entah-entah mak dia hantar , mak dia pulak kena tengking dengan orang dipusat temuduga pulak sebab pergi tak ikut tarikh yg ditetapkan . Tak sanggup dia tengok kata dia . Tipah kecewa jugak anak dia tak mau pergi interview tapi nak buat macamana , dah anak dia tak nak . Herannya aku ni , kalau orang pejawat awam tu memang kena kurang ajar ke ekk dengan orang lain?  Cakap elok-elok memang tak reti ke ek? Haishh melayu , melayu , kereknya tu tak pernah habis . Emm

Mama :  biasalah kak . . Orang ada jawatan . Memang kena belagak kot , hahaha .

Makcik Siti : eeeee . . Ade pulak  . Macam anak Izan dapat pergi interview , si Izan kena lah amek cuti nak ngantor budak tu . Awal pagi dah gerak , kena cuti , kena modal kos perjalann ke pusat interview lagi ,last-last sampai sana , penemuduga tu cakap kat anak dia  " kau balik la , sambung belajar , kau muda lagi , kat sini cari penggangur je , belajar elok-ekol ea "  . Nak nangis anak dia . Kecewa , sakit hati . Dah tau budak lepas SPM ,masih muda.pergi panggil interview tu kenapa??? Menyusahkan orang kan tu namanya . Mak bapak kena cuti , kena modal , sampai sana , disuruh balik . Apa dia ingat semua orang ni , orang kaya ??? Suka suki bazir duit jalan-jalan jejauh gitu ??? Huhh geram pulak aku !!

Mama : hmm kesiannya . . . Tapi tulah kak , kekadang segelintir buat perangai , semua pejawat  awam orang pandang rendah . Silapnya mereka jugak , tak nak jaga reputasi kerja mereka . Padahal mereka bukan tak tau yg , kerja mereka dengan orang ramai . Tak paham lah saya

Makcik Siti : sebab tu aku meluat betul dengan orang -orang gomen ni . .

Mama : eh ?!!? Heheheh jangan gitu kak , anak saya nanti jadi orang gomen jugak kot hahahaha

Makcik Siti : eaah . . Ha ah hahahaha lupa pulak aku Mah . . Hahaha

Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx