CAKAP ATAS DASAR APA??



Hujan kat luar . . . .



Hai awak . . .
Awak sihat ?
Dah makan ?
Miss u . . .haaa

Tulah antara ayat biasa kita kemukakan bila nak mulakan perbualan . Kenapa kena tanya dah makan ek ? Apakah hidup ini untuk makan ? Atau kita perlu makan untuk hidup ?

Ada orang cakap  : perh . . Matilah aku nanti kalau tak makan !  Tapi dia makin segar bila tiba bulan puasa . Sedangkan dlm bulan ramadhan tu  kita hanya makan diwaktu malam dan disiang harinya kita ditegah untuk makan , kecuali orang-orang yg tertentu alasannya sahaja yg dibenarkan makan , tu pun kena ditempat tertutup ,bukan dikhalayak ramai  (utk muslim )  Haaa boleh je kan? Tak makan tak mati pun kan?

Gaya hidup yg perlu kita ubah selepas ni .

Assalammualaikum awak . . .
Awak sihat ?
Dah solat ?
Lama tak sembangkan , rindu . . .heee

Haaa . . Agak-agak apa respond 'awak ' yg ditegur tu kan ? Apa jua jawapan dari balasan pertanyan-pertanyaan atas tu , mohon lah jawab dengan jujur . Sebabnya sekali awak berbohong , sampai bila-bila orang akan ingat . Kerana sudah menjadi tabiat manusia akhir-akhir ini . 10 kebaikan yg kita buat belum tentu orang ingat tapi 1 kejahatan kita buat , sampai kiamat orang akan ingat dan bercerita . Masuk ke generasi ke 7 , cerita jahat awak tu dah jadi cerita baik kot hahaha . Puncanya ?? Biasalah penambahan tokok tambah dari idea-idea manusia sekarang ni . Contoh ??

Kes : mencuri

Pencerita 1 :
Dia tu dah curi duit ayah dia , banyak pulak tu

Masuk pencerita ke 2 :
Dia curi duit ayah dia ,mentang-mentang ayah dia kaya,duit banyak

Sampai kepada pencerita ke 3 :
Dia curi duit ayah dia , orang kaya lah katakan duit bersepah-sepah , banyak pulak tu

Tiba pada pencerita ke 4 :
Dia sengaja curi duit ayah dia tu  sebab ayah dia duitnya banyak ,7 keturunan pun tak habis makan ,setakat 2,3 juta memang tak rasa punyalah.

Bila pencerita ke 5 berbicara :
Ala ,duit bapak sendiri pun ,harta dia jugakkan . Anak beranak , pi mai ,pi mai tang tu jugak pergi duit tu .darah daging sendiri kot . . .apa ada hal

Adeh . . . .paling dasyat sampai ke pencerita yg ke 6 :
Kau tau?? Bapak dia amek duit anak dia ??! Giler lah !! Anak sendiri pun nak di khianat . Padahal anak beranak tu !! Aku tak paham betul orang zaman sekarang ni lah , pasal duit pun lupa darah daging .

Hahahaha

Bila sampai kepada pencerita ke 7 ??!!

Alaa apa adehal  sedang duit rakyat pun kena bedal , nikan pulak duit anak beranak sendiri . Watlex ,watcool sudah la . .

Eh !!!

Hahaha jangan terasa please . . . ^^



Comments

Muhd Zaid said…
perli erk??lain kali tanya soalan lain lah..*^▁^*
Yenda Ixati said…
Heeee . . . .ok , ooook
anakjawe said…
assalamualaikum..
slmt pgi.. :)
Yenda Ixati said…
Waalaikumslm anakjawe . . . Selamat pagi ^^