Skip to main content

CAKAP ATAS DASAR APA??



Hujan kat luar . . . .



Hai awak . . .
Awak sihat ?
Dah makan ?
Miss u . . .haaa

Tulah antara ayat biasa kita kemukakan bila nak mulakan perbualan . Kenapa kena tanya dah makan ek ? Apakah hidup ini untuk makan ? Atau kita perlu makan untuk hidup ?

Ada orang cakap  : perh . . Matilah aku nanti kalau tak makan !  Tapi dia makin segar bila tiba bulan puasa . Sedangkan dlm bulan ramadhan tu  kita hanya makan diwaktu malam dan disiang harinya kita ditegah untuk makan , kecuali orang-orang yg tertentu alasannya sahaja yg dibenarkan makan , tu pun kena ditempat tertutup ,bukan dikhalayak ramai  (utk muslim )  Haaa boleh je kan? Tak makan tak mati pun kan?

Gaya hidup yg perlu kita ubah selepas ni .

Assalammualaikum awak . . .
Awak sihat ?
Dah solat ?
Lama tak sembangkan , rindu . . .heee

Haaa . . Agak-agak apa respond 'awak ' yg ditegur tu kan ? Apa jua jawapan dari balasan pertanyan-pertanyaan atas tu , mohon lah jawab dengan jujur . Sebabnya sekali awak berbohong , sampai bila-bila orang akan ingat . Kerana sudah menjadi tabiat manusia akhir-akhir ini . 10 kebaikan yg kita buat belum tentu orang ingat tapi 1 kejahatan kita buat , sampai kiamat orang akan ingat dan bercerita . Masuk ke generasi ke 7 , cerita jahat awak tu dah jadi cerita baik kot hahaha . Puncanya ?? Biasalah penambahan tokok tambah dari idea-idea manusia sekarang ni . Contoh ??

Kes : mencuri

Pencerita 1 :
Dia tu dah curi duit ayah dia , banyak pulak tu

Masuk pencerita ke 2 :
Dia curi duit ayah dia ,mentang-mentang ayah dia kaya,duit banyak

Sampai kepada pencerita ke 3 :
Dia curi duit ayah dia , orang kaya lah katakan duit bersepah-sepah , banyak pulak tu

Tiba pada pencerita ke 4 :
Dia sengaja curi duit ayah dia tu  sebab ayah dia duitnya banyak ,7 keturunan pun tak habis makan ,setakat 2,3 juta memang tak rasa punyalah.

Bila pencerita ke 5 berbicara :
Ala ,duit bapak sendiri pun ,harta dia jugakkan . Anak beranak , pi mai ,pi mai tang tu jugak pergi duit tu .darah daging sendiri kot . . .apa ada hal

Adeh . . . .paling dasyat sampai ke pencerita yg ke 6 :
Kau tau?? Bapak dia amek duit anak dia ??! Giler lah !! Anak sendiri pun nak di khianat . Padahal anak beranak tu !! Aku tak paham betul orang zaman sekarang ni lah , pasal duit pun lupa darah daging .

Hahahaha

Bila sampai kepada pencerita ke 7 ??!!

Alaa apa adehal  sedang duit rakyat pun kena bedal , nikan pulak duit anak beranak sendiri . Watlex ,watcool sudah la . .

Eh !!!

Hahaha jangan terasa please . . . ^^



Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx