PANGGILAN TENGAH MALAM


Malam tadi , waktu tu dinda dah dibuai mimpi indah . Berada dinegara atas awan , sambil mancing ikan emas warna purple . Belum pun umpan dimakan ikan , mama dah kejutkan dinda .

" kak , kak . . .kawan awk call ni "

Dinda bangun dengan mata yg kelat macam pisang muda .

" siapa ma? "

" entah " mama hulurkan handphone nya kearah dinda .

" hello . . . ." Suara orang menangis . . . . " hello ??  siapa ni ??"

Suara perempuan nangis makin jelas kedengaran dicorong handphone mama tu . Adeh suara tangisan tu cuba dinda kenal pasti milik siapa .

" Jie ? Jojie?? Awak ke beb ?? "

"  haa . . . " suara Jojie tersekat sekat kedengaran .

" hey ,pehal ni????? . . Awak ok tak ni ?? Kat mana tu ?? " dinda bercelaru bila dapat tau yg call tu si Jojie , kawan rapat dinda .

" aku kat tasik ni beb , aku buntu . . . .aku tak tau nama nak pergi , siapa aku nak cari " tangisan Jojie makin jelas .

**Dinda sebak**

" beb ,  orang tak boleh keluar sekarang ni ,  mama  tak izinkan orang drive buat masa ni , apa kata awak datang rumah ? Orang tunggu . Nanti kita sembang puas-puas . Nak ??"

" aku tak ganggu kau ke malam buta ni ?? "

" tak ! Tak ! Orang  iklas beb , lagi pun orang ni  kalau dah terbangun ,payah nak tido semula , datang ea beb , orang  tunggu ni "

" haa . . .10 minit "

" orite . . ." Dinda tunggu Jojie depan pintu rumah dengan debaran . Ditemani mama tersayang . Tapi mama lepak sofa je sambil berbaring . Lebih kurang 10 minit ,muncul Jojie bersama motor 125ZR miliknya . Dinda keluar ke anjung rumah . Jojie campak halmet dia ke tanah dan terus memeluk dinda sambil meraung nangis .  Dinda terpinga-pinga sambil memeluknya .

" kenapa ni??? . .cuba bawak mengucap . Tak mau lah nangis camni , tarik nafas ,istigfar banyak-banyak . . Jie . . Tenang beb , meh cerita kat orang " . . Dinda tarik tangan Jojie ke kerusi batu kat depan anjung rumah . Hanya lampu jalan samar-samar yg menerangi kami berdua .dinda pegang erat jari jemari Jojie , dinda renung muka jojie ,mata dia sembab ,mungkin dia dah nangis lebih 1 jam ,pada firasat dinda .

" beb . . . .bf aku eksiden petang tadi . Dia cedera teruk  kat kepala dan aku dapat call dari kawan dia , dia dah ninggal 3 jam  lepas . Beb . . Dia dah tak deee . . . "

" innalillah hiwainna ilaihi rojiiuun . . ."

" sabar beb . . Allah lebih sayangkan dia "

 Dinda pujuk jojie ,padahal masa tu ,tubuh badan dinda dah mula lemah tengok jojie menangis atas kehilangan orang yg  dia sayang . Kalau dinda mati nanti , ada tak orang yg akan nangis camni . . . Hmmm

" beb , kami dah janji nak bertunang raya ni , dia nak hantar mak bapak dia merisik aku minggu depan beb , arghhhhhh . . . . .!!! " jojie nangis dan terus menangis tersedu - sedu , dinda hanya mampu memeluknya sambil menangis sama . . .

" ya Allah . . . Kau kuatkan hati kami ini "




Comments

Muhd Zaid said…
takziah untuk jojie..and alfatihah for her bf...hmm