SURAT DARI ORANG UNTUK KAK LYEN



Beb ! Aku ada surat untuk dikongsikan dengan korang . Surat tu aku karang khas untuk kak Dinda . Harapan aku dapatlah kak Dinda baca ,biar apa cara sekali pun . Sebab rasanya ,inilah surat pertama aku sejak aku jadi adik kepada kak Dinda .

Assalamualaikum kak Lyen
Orang  nak cakap dah nak sebulan akak pergi ,tapi orang rasa akak masih ada dekat dengan orang . Bila masuk bilik akak yg dingin dan sepi .Orang macam rasa yg kejap lagi akak akan balik dan kita akan lepak bilik tu ,golek-golek sesama . Sembang tentang kawan-kawan ,tentang pelajaran ,tentang masa depan juga tentang mama dan ayah .

Kadang-kadang sembang kita jadi gaduh . Mana silapnya ntah lah,orang pun tak tahu. Tapi biasanya kita gaduh pasal perangai orang yg macam harem tu . Adoi tak remaja lah kan kalau asik memerap dalam rumah . Ayat tulah yg selalu orang cakap , kan kak kan?  Tapi kata akak , tak perempuan lah kalau asyik berpeleseran kat shopping kompleks . Arh ..setepek kena kat muka ini. Ok..ok.. tu balas ayat dari orang . Dan akak cuma senyum dengan kening berkerut .

Kak... lepas PLKN haritu orang dah mula kenal apa erti rindu pada adik beradik sendiri . Marah macam nak matipun ,orang tetap adik akak . Orang tetap akan sayang akak. Orang tetap akan cari akak lepas balik melepak . Orang sayang akak sangat-sangat . Tu sebab orang buat je nakal sebab pada orang kalau akak marah tu tanda akak take care lagi kat orang  ni . Tu yg orang suka tu . Sebenarnya orang nak perhatian je . Tapi .... bila orang tengok wajah akak tengah lena tidur macam puteri Snow white ,hati orang sebak sebab dah bagi akak banyak masalah selama ni . Orang tak jahat kak ,orang nakal sesikit je pun .akak yg marah orang lelebih , erm tu sebab orang melawan cakap akak . Maaf ea kak .

Kak .... orang tau ,semua tu akak buat demi maruah orang ,maruah keluarga , maruah akak jugak . Ala ,akak risau sangat buat apa ,orang bukan buat benda terlarang pun . Just melepak,then tengok wayang ,lepastu jenjalan . Oklah tu kan?

Kak..betul orang tua-tua  cakap ,kita ni ,masa orang tu perlukan kita , kita selalu buat dont know jek .tapi bila dia dah takda , barulah nak hargai ,nak rindu ,nak ingat semua pesanan . Nak ingat kebaikan ,nak nyesal . Erm ..orang dalam situasi tulah sekarang ni kak . Selama ni orang buta mata ,buta hati masa akak ada depan mata orang ni . Orang abaikan semua nasihat akak . Orang biar kan akak sakit sorang-sorang ,orang asyik dengan dunia remaja orang yg tak pernah puas enjoy , yg tak kenal erti letih berfoya-foya . Adoiyai sebak la kak . Orang memang teruk , teruk sangat-sangat .

Dan sekarang ,Allah bagi orang kesedaran . Hidup tanpa bantuan akak lagi . Tanpa kasih sayang akak lagi , tanpa belaian akak lagi . Rindu rungutan akak pasal perangai orang , pasal orang balik lewat pagi ,tentang rumah yg tak berkemas ,tentang pinggan yg  penuh disinki . Bilik berlerak , bukak lagu kuat-kuat . Lambat solat , baju dalam almari tak kemas elok . Pehhh banyak tu kak yg orang buat akak marah .

Akak pergi kerja dari pagi dengan mama , tengahari pergi kelas , petang sambung  kerja semula sampai  pukul 6 petang  ,kemudian balik kena masak ,kena cuci baju ,kena kemas rumah , pastu seawal 4 pagi akak dah bangun study ,pehh..sekali lagi orang tak pernah nak amek port pasal pengorbanan akak tu kat orang,kat keluarga kita selamaini . Kejamnya orang ni kan kak .

Kak ...airmata ni jatuh lagi ... ermm maafkan orang kak ..orang sayang akak .

ORANG PERATI KAN JEK



Ramadhan ke 9

Masa berlalu pantas.macam LRT da aku rasa . Padahal macam semalam je aku belajar niat puasa dengan ayah ,rupanya dah nak 14 tahun  kenangan tu berlaku . Peh sedar tak sedar aku dah bukan lagi budak-budak kecil yg cuma tahu merengek bila nakkan sesuatu kat mama or ayah ,tapi aku harus berterus terang dan berbincang terus dengan mama dan ayah . 20 tahun ,ye ada kawan - kawan aku dah berjaya jadi isteri orang , sudah pun mendukung anak , tapi bagi aku untuk dunia aku ,itu bukan sekarang .sekarang waktu aku mencri ilmu yang masih kurang dikepala otak ni . Sekadar ilmu cetek yang makin hari makin sengal. Pada aku , aku belum layak menjadi seorang dewasa tapi pada fitrahnya aku dah kena bersedia kearah itu .

Pada aku, seorang dewasa ,mindanya kena cukup sempurna dan semua kelakuannya , kata-katanya ,bakal dicontohi golongan remaja or kanak-kanak . Tapi aku ada satu persoalan sekarang ni .

KENAPA REMAJA SEKARANG KURANG BUDI BAHASA,
KURANG MINAT PADA AGAMA ,
KURANG PERASAAN BERTANGGUNGJAWAB,
KURANG BERSEMANGAT NAK BERKERJA KERAS ,
KURANG YAKIN PADA DIRI SENDIRI ,
KURANG NILAI JATI DIRI ,
DAN KURANG KASIH SAYANG ?


semuanya adalah berpunca dari sikap seorang dewasa yang KURANG PERIHATIN pada remaja disekelilingnya . Korang nak caya atau tidak,tu terserah .tapi kalau korang bijak,lihat je seorang dewasa yang kerap kita lihat disekeliling .bagaimana perangai mereka?


" takde mak yang hijau kecuali mak pokok "

ORANG BERANGAN JE KOT


Ramadhan ke 7 !

Aku kat kampung Muar . Menjaga nenek dibulan puasa katanya . Teman nenek puasa ,teman nenek masak ,teman nenek berbuka . Boleh kata 95% aktiviti aku bersama nenek cumanya bila nenek take her nap ,aku layan twitter .aa masa tu dah tak boleh ajak nenek sebab nenek takde akaun twitter lagi . Lagipun takde benda nenek nak tweet mia oii . Korang tu memang rajin meroyan ntah hape-hape ,tuit sana ,tuit sini .

Adoiyai ,nenek bahan guwa beb ! Kahkah

Lama kan aku tak melepak blog ni . Orang cakap ,bulan puasa bukan je tahan lapar dan dahaga ,tapi kena tahan semua perkara yang tidak mendatangkan manfaat tu . Contohnya merepek repek macamni lah . So tu sebab aku duk diam-diam kat kampung jeling-jeling anak tok ketua .. :p

Facebook Adinda ixati aku dah delete!
Wechat yenda yen pun aku dah deactive!
Wechat raniaevans aku dah kena kebas!

Erm layan la twitter tu sambil usya-usya anak TanSeri ,anak Datok ,anak yb , bhaha berangan tak beragak aku ni kan .shhh mana la tau rezeki .masin idea aku ni ,tup-tup 4 tahun akan datang aku kena lamar atas pentas ? Ahha masa tu korang jangan pulak bergosip kat laman sosial korang tu ea ?


Haish berangan lagi  erm .. **sambil garu kepala yg tak gatal**

RAHSIA ORANG TAK LAGI RAHSIA


Aku hampir je rasa menyesal pada diri sendiri bilamana amanah akak dah tak dapat aku jadikan lagi rahsia . bila orang yang paling kak Dinda sayang 2tahun dulu bertanya perihal akak .

Pernah aku sebut nama dia depan akak masa tu kami tengah makan malam kat restoran kegemaran kak Dinda . apa yang terjadi , selera akak terus hilang dan makan malam kami hanyalah berulam airmata .

2tahun bersama bukan jangka masa yg singkat .macam-macam boleh berlaku . apa yang aku tahu , akak memang sayang dia sangat-sangat . miski pun jarak usia mereka agak jauh namun itu bukan alasan .

Namun demi alasan yang macam tak berapa nak logik , perhubungan iklas itu akhirnya tersasar . kata akak biar dia dengan  hala tujunya , dan akak dengan hala tuju akak. Alasan ? Ada jodoh tak kemana .boleh ek cari alasan macam tu? Damn !

Dengan kuasa Allah , sedang elok aku ,shawal,zaid seronok bersembang , 'dia' boleh mencelah dan  bertanyakan mana akak! Allahhu gigil aku nak jawab .teragak -agak ayat aku nak bagi. Zaid dengan shawal aku yakin mesti dah bengang habis masa tu .

akhirnya dengan paksaan demi paksaan aku bagi dia cerita yang sebenar tentang akak yg dicarinya .dan ...

Allah je yang tahu apa jadi pada dia.dan apa yg jadi pada aku .semalaman aku tak dapat nak lelap mata . airmata aku macam air terjun Kota Tinggi yg tak kuat tapi tak berhenti mengalir .

Aku tau beb , kau lepaskan dia 2 tahun dulu bersebab .dan akak aku memang redha biarpun lepas kau pergi pintu hatinya agak sukar ditawan oleh mana² lelaki lagi . dan aku tau kau pun memang sayang akak aku sangat-sangat . sampaikan kau anggap akak aku terlalu baik utk kau sedang kau tidak cukup baik utk akak aku .

Beb akak aku tak pernah membeza-bezakan dirinya dgn orang lain .pada dia layaknya hanya Allah je yg menilai hamba²Nya .bukan sesama manusia .

Beb syukurlah kalau kau antara insan  yang akak aku pernah sayang .sebab kasih sayangnya tak pernah pudar beb sampailah  kehujung nyawanya . aku kenal sangat perangai akak aku  .

Cuma aku terkilan. Disaat dia perlu kan kita , kita sering abaikannya .aku sendiri tak dapat bersama-samanya disaat dia bertarung nyawanya ketika itu . Allah huakbar . sebak ~


Alfatihah ...

ORANGLAH AWEK BENGKEL


2Ramadhan .aku sambut bulan puasa tahun ni  kat kampung  diMuar . nawaitu aku nak teman nenek berbuka , makan sahur , pergi  terawikh  dan teman nenek menahan lapar dan dahaga jugak .  dulu  ini semua tugas kak Yenda .Sekarang dah jadi tanggungjawab aku pulak . yelah lagi pun aku kan tengah free sekarang ni .sementara masih bercuti  inilah aku kena bantu family mana patut .termasuk lah jaga nenek .

Beb ! Kat kampung aku jadi awek bengkel... aa ko ado? Aku tolong abang sepupu aku uruskan bengkel dia .kebetulan bengkel tu sebelah rumah nenek je , so sambil jaga nenek aku tolong lah abang sepupu .

Aku main minyak hitam , screwdriver , spana , gris , entah apa tah lagi yang malas sebenarnya aku nak taip kat sini .

Korang tau tak ? Seronok doe lepak bengkel .kita fokus satu hal je beb .masa tu hanya fikir bagaimana nak baik pulih kerosakkan je . hal lain memang tak sempat lah nak fikir dah . serius aku cakap ,  bila dah jadi awek bengkel aku betul-betul rasa tenang . kotor ? Alahai jari dengan baju je kot yang kotor , hati aku masih bersih lagi ni aa . hahaha deep siak .

Oklah aku nak siap-siap nak masuk bengkel ni . baii ..selamat berpuasa beb !

ORANG DAH PANDAI MASAK KARI




Ini baru namanya ayam masak kari , bukan macam haritu macam sop je rasanya . Tapi nak tanya ,mana kuahnya ??


Aku : aaa??? Ayam tu sedut gaknya ..jawab dengan rasa blurr**

Hahaha ayat atas tu ialah komen mama bila aku masak lauk ayam kari haritu . Adik E pun cakap sedap ! Ayah pulak selera je makan , erm no komen . Aku ? Rasa sop ke ,rasa kari ke, rasa asam pedas ke ,memang licin pinggan aku makan .  Rezeki dari Allah tu beb ..

Ni masakan pertama aku sejak jadi " surirumah sepenuh masa " . Kari ayam kampung versi Mia .

Surirumah ??? Peh berangan  siak aku ^^

ORANG DAH MULA BELAJAR

aku mula bosan duduk rumah mama ni . tapi untuk mengadap wechat dan twitter aku pun mula bosan jugak. Ntahla kenapa mood makin down sekarang nak on 2 laman sosial tu. Erm lama lagi nak masuk kelas. Daftar pun 1julai , cis nampak excited nak belajar gitu ek? Tapi serius cakap la  kan, sejak kebelakangan ni aku pun dah banyak belajar .

Aku belajar lebih banyak diam daripada lebih banyak bicara...

Aku belajar bersabar dari sebuah kemarahan...

Aku belajar mengalah dari sebuah keegoisan...

Aku belajar tersenyum dari suatu kesedihan....

Aku belajar tegar dari suatu kehilangan...

Hidup bagi aku  adalah BELAJAR.....  ‎
‎Belajar bersyukur meski tak puas...
Belajar ikhlas meski tak rela....  ‎
Belajar taat meski berat... ‎
Belajar memahami meski tak sehati...
Belajar sabar meski terbebani...
Belajar memberi meski tak seberapa...
Belajar mengasihi meski tersakiti....
Belajar tenang meski gelisah....  ‎
Belajar percaya meski susah....  ‎
Belajar tabah meski cobaan menerpa...

‎‎​Aku belajar....bahwa tidak selamanya hidup ini indah,kadang...ALLAH menyapaku melalui derita. Tetapi aku tahu, bahwa IA tidak pernah meninggalkanku, sebab itu...aku belajar menikmati hidup dengan bersyukur.

Aku belajar....bahwa tidak semua yang aku harapkan akan menjadi kenyataan,
kadang...ALLAH membelokkan rencanaku.Tetapi aku tahu bahwa itu lebih baik dari yang kurencanakan, sebab itu...aku belajar menerima semua itu dengan sukacita.

Aku belajar...bahwa cobaan itu pasti datang dalam hidupku.aku tak mau dipengaruhi setan utk marah dan emosi,‎ aku tak mau menyalahkan orang lain, juga tidak mungkin berkata
"tidak adil ALLAH". Karena aku tahu bahwa semua itu tidak akan melampaui kekuatanku,
sebab itu aku belajar menghadapinya dengan sabar.

Aku belajar....bahwa tidak ada kejadian yang harus disesali & ditangisi,
karena....semua rancanganNYA indah bagiku.

Maka dari itu..aku belajar bersabar, bersyukur & bersukacita dalam segala perkara.
Karena semua itu menyehatkan jiwa dan menyegarkan hidupku...

Beb...

• Ketika "Kaki"
Sudah tak kuat berdiri...
"BERSIMPUHLAH".

• Ketika "Tangan"
sudah tak kuat menggenggam...
"LIPATLAH"

• Ketika "Kepala"
sudah tak kuat ditegakkan...
"MENUNDUKLAH"

• Ketika "Hati"
sudah tak kuat menahan kesedihan...
"MENANGISLAH.  

• Ketika "Hidup"
sudah tak mampu untuk dihadapi...
"BERDOALAH" ‎

ALLAH selalu setia bersama kita...dan apa saja yang kamu minta
dalam DOA dengan penuh keyakinan, pasti Ia akan menerimanya...

ALLAH mendengar
Lebih dari yang kau katakan...

ALLAH menjawab
Lebih dari yang kau minta...

ALLAH memberi
Lebih dari yg kau inginkan...  

Beb di belakangmu ada kekuatan
yang tak terhingga...di hadapanmu ada kemungkinan tanpa batas... di sekitarmu ada kesempatan
yang tiada akhir...Lebih dari itu, di atasmu ada ALLAH
yang selalu menyertaimu...

‎ ❤❤ Ingatlah beb..
Cinta  ALLAH padamu abadi,
seperti lingkaran,
tak berawal & tak berakhir... ❤๐Ÿ’•Wassalam

ORANG KONGSIKAN CINTANYA

Ok . Aku cakap pada post yang sebelumni yang aku nak fokus pada pelajaran . Aku nak abaikan dulu kisah cinta lelain. Tapi tu tak bermaksud aku tolak jugak cinta Allah . Sekarang dan seterusnya aku akan kekal mengharap cinta iklas dari Allah kerana pada aku hanya cintaNya yang kekal untuk aku . CintaNya takkan mati biar pun aku dah mati .

pernah dulu kak Dinda cakap : hidup tanpa cinta manusia , kau akan boleh je hidup bahagia ,tapi kalau hidup tanpa cinta  dari Allah , lari mana pun ,takkan jumpa bahagia tu walau seinci . So kat bawah ni aku sertakan perkongsian untuk aku cuba mendapatkan cinta dari Allah . Aku tak nak mintak lain ,hanya kasih sayang dari Pencipta jasad aku ni .

10 JALAN UNTUK MENGGAPAI CINTA ILAHI.

Cinta dapat ditafsirkan sebagai ketaatan, kerana ketaatan itu timbul setelah adanya cinta dan merupakan buah dari rasa cinta?

Cinta dalam kehidupan harus lebih dahulu ada, setelah itu akan lahir ketaatan terhadap yang ia cintai. Tanpa rasa cinta tidak akan lahir ketaatan. Jadi ketaatan itu lahir kerana adanya rasa cinta.

Dalil yang menunjukkan adanya cinta  kepada Allah SWT adalah.

firman Allah SWT dalam  Surah At-Taubah, ayat 24:

ู‚ُู„ْ ุฅِู† ูƒَุงู†َ ุขุจَุงุคُูƒُู…ْ ูˆَุฃَุจْู†َุงุคُูƒُู…ْ ูˆَุฅِุฎْูˆَุงู†ُูƒُู…ْ ูˆَุฃَุฒْูˆَุงุฌُูƒُู…ْ ูˆَุนَุดِูŠุฑَุชُูƒُู…ْ ูˆَุฃَู…ْูˆَุงู„ٌ ุงู‚ْุชَุฑَูْุชُู…ُูˆู‡َุง ูˆَุชِุฌَุงุฑَุฉٌ ุชَุฎْุดَูˆْู†َ ูƒَุณَุงุฏَู‡َุง ูˆَู…َุณَุงูƒِู†ُ ุชَุฑْุถَูˆْู†َู‡َุง ุฃَุญَุจَّ ุฅِู„َูŠْูƒُู… ู…ِّู†َ ุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَุฑَุณُูˆู„ِู‡ِ ูˆَุฌِู‡َุงุฏٍ ูِูŠ ุณَุจِูŠู„ِู‡ِ ูَุชَุฑَุจَّุตُูˆุง ุญَุชَّู‰ٰ ูŠَุฃْุชِูŠَ ุงู„ู„َّู‡ُ ุจِุฃَู…ْุฑِู‡ِ ูˆَุงู„ู„َّู‡ُ ู„َุง ูŠَู‡ْุฏِูŠ ุงู„ْู‚َูˆْู…َ ุงู„ْูَุงุณِู‚ِูŠู†َ


Ertinya:
Katakanlah: “Jika orang tua, anak, saudara, pasangan, keluarga, harta yang kalian peroleh, perniagaan yang kalian takutkan kerugiannya, dan tempat tinggal yang kalian senangi, lebih kalian cintai daripada Allah, Rasul-Nya, serta jihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan perintahnya. Dan Allah tidak memberi hidayah kepada kaum yang fasik.”(QS. At-Taubah : 24).

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Maidah, ayat 54:

ูŠَุง ุฃَูŠُّู‡َุง ุงู„َّุฐِูŠู†َ ุขู…َู†ُูˆุง ู…َู† ูŠَุฑْุชَุฏَّ ู…ِู†ูƒُู…ْ ุนَู† ุฏِูŠู†ِู‡ِ ูَุณَูˆْูَ ูŠَุฃْุชِูŠ ุงู„ู„َّู‡ُ ุจِู‚َูˆْู…ٍ ูŠُุญِุจُّู‡ُู…ْ ูˆَูŠُุญِุจُّูˆู†َู‡ُ ٌ

Ertinya:
"Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya". (QS Al-Maidah : 54)

Juga firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, ayat 165:

ูˆَู…ِู†َ ุงู„ู†َّุงุณِ ู…َู† ูŠَุชَّุฎِุฐُ ู…ِู† ุฏُูˆู†ِ ุงู„ู„َّู‡ِ ุฃَู†ุฏَุงุฏًุง ูŠُุญِุจُّูˆู†َู‡ُู…ْ ูƒَุญُุจِّ ุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَุงู„َّุฐِูŠู†َ ุขู…َู†ُูˆุง ุฃَุดَุฏُّ ุญُุจًّุง ู„ِّู„َّู‡ِ ِ

Ertinya:
"Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah.” (QS Al-Baqarah : 165).

Ayat-ayat tersebut merupakan dalil tentang adanya konsep cinta Allah

Dalam hadis lain Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Tidaklah beriman salah seorang di antara kalian sebelum Allah dan Rasul-Nya lebih ia cintai daripada yang lain.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Bagaimanakah Mencintai Allah..?
Mencintai Allah adalah patuh dan tunduk, mengagungkan, memuliakan, takut dan mengharapkan.

Termasuk cinta kepada Allah adalah:

A. Mencintai tempat-tempat yang dicintai Allah SET,

seperti: Makkah, Madinah dan masjid-masjid pada umumnya.

B. Mencintai waktu-waktu yang dicintai Allah SWT.
seperti: Bulan Ramadhan, sepuluh hari pertama bulan Dzul Hijjah, penghujung malam dan lain-lain.

C. Mencintai orang-orang yang dicintai Allah.
seperti: Para nabi dan rasul, para malaikat, shiddiqin, syuhada dan shalihin para ulama.

D. Mencintai perbuatan-perbuatan yang dicintai Allah,
seperti: Shalat, zakat, shaum (puasa), haji,

E. Mencintai ucapan-ucapan yang dicintai Allah  SWT.
seperti: Dzikir, membaca Al-Qur’an dan lain-lain.

F. Termasuk cinta kepada Allah SWT adalah mendahulukan apa yang dicintai Allah daripada kesenangan, syahwat dan keinginan diri sendiri.

G. Termasuk cinta kepada Allah SWT adalah membenci apa dan siapa yang dibenci Allah SWT.

Adapun Resepi untuk Menggapai Cinta Allah SWT.
Dalam kitab "Madarijus Salikin" karya Al-Imam Al-‘Allamah Ibnul Qayyim rahimahullah ada di 10 perkara:

1. Membaca Al-Qur’an dengan tadabbur dan memahaminya maknan
ya dengan baik.

2. Mendekatkan diri kepada Allah SWT  dengan mengerjakan ibadah sunnah setelah menunaikan ibadah wajib.

3. Selalu dzikirullah (mengingat dan berdzikir kepada Allah SWT ) dengan hati, lisan dan perbuatan.

4. Mengutamakan kehendak Allah SWT di saat bertentangan dengan kehendak hawa nafsu sendiri.

5. Menanamkan dalam hati nama-nama dan sifat-sifat Allah SWT serta memahami maknanya.

6. Memperhatikan kebaikan, karunia dan berbagai nikmat Allah SWT kepada kita yang zahir dan batin.

7. Menundukkan hati dan diri secara total ke hadirat Allah SWT serta merasa hina di hadapan-Nya.

8. Menyendiri untuk beribadah kepada Allah SWT, bermunajat dan membaca firman-Nya serta khusyu’ sepenuh hati dengan adab seorang hamba di sepertiga malam terakhir kemudian ditutup dengan istighfar.

9. Bergaul dan berkumpul bersama orang-orang yang cinta Allah dan jujur dalam cintanya, mengambil hikmah dan ilmu dari mereka.

10. Menjauhkan semua sebab yang dapat memisahkan hati kita dengan Allah SWT.

YA Allah,
Hamba Mohon Kepada-Mu Cinta-Mu,
Cinta Siapa Sahaja Yang MenCintai-Mu
Cinta Apa Sahaja Yang Mendekatkan Hamba Kepada Cinta-Mu.

YA Allah.
Jadikanlah Semua Cinta Hamba Hanya Untuk-Mu,
Semua Usaha Hamba Hanya Untuk Meraih Ridha-Mu,
Karena Cinta-Mu Adalah Suci, Sejati Dan Abadi..

YA Allah.
Hidupkan Hamba Dengan Cinta-Mu.
Wafatkan Hamba Dengan Cinta-Mu.
Bangkitkan Hamba Dengan Cinta-Mu.

Ya Allah.
Liputilah Hamba Selalu Dengan CintaMu,
Cinta-Mu Lebih Hamba Cintai Dari Semua Cinta,
Keluarkan Semua Cinta Dari Hati Hamba Selain Cinta-Mu..

Ya Allah,
Tiada Kata Yang dapat Hamba Ungkapkan Untuk Menyatakan Cinta Hamba Kepada-Mu..
Terimalah Cinta Hamba Dan Balaslah Dengan Cinta-Mu. Aamiinn Yaa Robbal 'Aalamiin !!!!!

Wallahu A'lam.
Doakan istiqamah serta Sehat wal Afiat.
Wassalam USM. (Ustaz Sihabuddin Muhaemin).

Catatan:
ILMU ITU MILIK ALLAH SWT UNTUK DISEBARKAN.
Sila KONGSIKAN Dengan Sesama SAUDARA
(Shah Alam, Rabu 23 Sya'ban 1436 H).

RINDU ORANG KEKAL

Aku dah mula ' menya nyah '  kat twitter sejak kebelakangan ini . apa tu menya nyah? Bukan mak nyah tapi merepek-repek la .Apa yg aku repek kan? Erm semua hal pasal kesayangan aku la ( kak Dinda )




Kak ... Rindu orang kekal milik akak ..

ORANG TAK KUAT

Bila Fibo call , mata aku jadi segar ,sedangkan tadi mata aku dah layu giler ,meleret-leret je tengok bantal memanggil ajak tidur. Erm Fibo ni memang aa, bikin spoil betul

Sebenarnya beberapakali aku gagal bila aku cuba jadi kuat lepas semua kejadian sedih datang dan pergi dalam hidup aku sejak kebelakangan ini . Kalau dulu aku nampak sangat nakal bila dipandang pada aktiviti dan ayat bahasa aku . Tapi kalini , lepas peristiwa  1 jun 2015 , aku dah jadi seorang yg terlalu pasrah . Aku mudah menyerah kalah . Takde lagi nak memberontak pada sesuatu yg aku terima . Aku pun hairan dengan situasi ni . Buang tebiat ke apa ..erm ntahlah .


Sedih pada aku  hanya jajan . Ada jajan boleh ,takde jajan pun aku ok je. Kalau dulu bila sedih ,aku kuat ngamok ! Baling apa je harta benda yg ada depan mata aku . Aku susah nak nangis masatu ,aku susah nak berfikir kalau aku sedih ,yang aku tau ,menjerit dan memekik marah  . Memang amokkan aku adalah kesan semulajadi dan bukan dibuat-buat . Tapi sekarang , bila aku sedih ,aku banyak diam . Aku tidur atau layan movie ,atau aku lepak tepi tasik ,dengar bunyi daun - daun ditiup angin . Serius damai seh. Tenang sesangat dan tiba-tiba air jernih rasa masin-masin meleleh di pipi aku .dan saat tu aku hanya mampu sebut ...kak ...tolong orang kak , orang memang tak kuat sekarang ni ...

Aku dah hilang tempat bermanja beb ...

ORANG DEMAM


Aku dah mula rasa badan aku ni 'dedo' . Maksud aku macam nak diserang demam . Tekak aku dah mula perit , mama pulak plan malam ni nak hantar aku dengan nenek ke rumah makcik Lia kat Singapore . Aku dipertanggung jawabkan tengok-tengok kan nenek kat sana . Sebab nenek cakap nak stay Singapore barang seminggu dua . Aa masak aku kalini . Addoii kacau kerja kalau aku tak dapat jaga nenek sebaik kak Dinda jagakan . Aku cuba je lah . Ini adalah  tanggungjawab !

Sesuatu yang aku selute pasal kak Dinda , kawan dia ramai yang umurnya bawah umur dia . Aku memang pelik tentang ni . Kekadang aku jelouse juga aa kan . Aku yang adik dia ni dapat kawan . Laki orang la . Atok orang lah . Emak orang lah , arh tak baby face langsung seh aku ni . Kalau kak Dinda , semuanya yang comel -comel sokmo . Malah ada yang panggil dia kak sayang lah ,kak manis lah , kak manja lah . Dari facebook ,wechat teruslah ke whatsapp , blog dan instagram . Tapi instagram dan whatsapp dah lama uninstall . Ayah aku bising ! Dia memang tak bekenan dengan application 2 benda tu . Akhirnya kitaorang pun uninstall la demi jaga hati ayah tercinta .

Ada member cakap mungkin sebab aku bengis , garang , perangai kasar , sebab tu lah budak-budak tak suka dekat . Makcik -makcik member mama pun seram tengok aku ?! Siut ! Sedih siak hati kecik guwa ni* 

Pesanan untuk makcik - makcik tu dari aku yg diaorang seram sangat ni  : jangan sampai anak bujang lu ngigau bila guwa kenyit mata dengan diaorang nanti ...aaa. Lagi setiap masa lu rasa seram  makcik-makcik oi . Hihihi gurau jela*** 

" BADAN AKU MAKIN PANAS "




 ...Kak ...orang demam ni , picit aa ..erm :'(

ORANG SAYANG


Aku baru lepas send message kat id wechat akak . Dah 2 hari aku send , panjang berjela-jela tapi sampai sekarang dia tak balas pun . Dulu-dulu akak  selalu buat aku camni , tak balas semua message aku , tapi lepas 2 hari sure dia balas bila aku asyik bagi sticker budak yg garu kepala . Aku suruh akak tengokkan kepala aku ,kot ada kutu . Masa tu dia akan send sticker :P , aaa aku paham lah yg dia nak gelak , aku pun mula lah buat kementelan aku dekat dia . Ahh aku memang manja dengan dia . Biarpun kekadang aku jugak yg buat dia nangis :'(


Malam tadi lepas majlis tahlil , aku tak boleh tahan air mata  ni . Rindu kat akak makin menikam- nikam jiwa . Aku layan perasaan dekat twitter , tapi aku tak jumpa apa-apa . Lepas siap kemas rumah ,aku tidur dengan penuh harapan agar malam jumaat kali ini aku dapat jumpa akak biar cuma dlm mimpi .aku nak gurau-gurau macam selalu . Dengar dia menyanyi . Dengar dia main gitar . Dengar dia cakap " ngade ea " sambil gelak kecil . Aku rindu suara nafas dia bila berbual di handphone . Bila aku tegur dia cakap , tu nafas Dayang Nur Faiza . Pehal pulak? Awak dengar Dayang nyanyi ,mesti ada suara nafas dia diakhir sebutannya . A ah lah bila aku layan lagu Dayang , memang ada suara nafas tu . Erm klon agaknya .... oooooh serius gila lah . Gila sebab rindu semua tentang dia . Kalau lah dapat aku putarkan masa . Mungkin aku tak sesunyi sekarang .


Kak ...orang sayang awak ,beb 

ORANG RINDU



Selalunya bila aku tidur  sekatil dengan dia . Bila mana aku celik mata awal pagi . Dia dah dlm kain telekungnya . Kekadang dia mengaji , kekadang dia solat , kekadang dia study . Dan kekadang aku yang  tekejut sebab korang paham-pahamlah kalau tercongok lembaga putih disebelah korang bila korang celik mata . Uish kering darah masa tu .

Dengan serius dia cakap BANGUN ! solat ! masa dah tinggal sikit ni ! Nampak macam serius ,tapi masa tu aku kesah? Memang lah aku bangun tapi aku akan peluk dia dari belakang ,kiss pipi dia lepastu aku geletek pinggang dia !

Kekadang dia ketawa tapi ada kekadang tu ..Oii , cepat la pergi mandi sana !
Arh kena marah guwa sey ...addoi

Tapi tu dulu . Pagi ni , aku celik mata .sejadah , telekungnya bersangkut dipenyidai . Kaku ! Diatas meja tulisnya takda lagi buku-buku dan kertas yg ada cuma Naskah alQuran miliknya yg kaku dan bisu diatas rehal . Tilam disebelah aku pun kosong . Aku pandang dinding , siling , tingkap ...semuanya sunyi ,sepi dan kosong ...


KAK ...orang rindu ...

PELAPIS



                    ♡♡♡♡♡♡Mia♡♡♡♡♡♡


Satu  nama yg bakal meniti diminda pengikut kak Dinda Yenda Yen sikit masa lagi . Dalam keadaan masih meneka dlm kesamaran , mia bakal menjadi penyambung hasil idea kak Dinda .Hari ini ,esok dan selama-lamanya barangkali. Harap sangat  idea mia bakal diterima oleh semua orang . Ini amanah kak Dinda selepas beliau bersara . Sentiasa berdoa sebelum tidur agar dapat mimpi kan kak Dinda




- aku rindu dia sangat-sangat beb -

Terima kasih kak sebab beri kepercayan ini . Orang ni memang tak reti tapi orang cuba demi sebab akak yg paling orang sayang dlm dunia ini .