ORANG PERATI KAN JEK



Ramadhan ke 9

Masa berlalu pantas.macam LRT da aku rasa . Padahal macam semalam je aku belajar niat puasa dengan ayah ,rupanya dah nak 14 tahun  kenangan tu berlaku . Peh sedar tak sedar aku dah bukan lagi budak-budak kecil yg cuma tahu merengek bila nakkan sesuatu kat mama or ayah ,tapi aku harus berterus terang dan berbincang terus dengan mama dan ayah . 20 tahun ,ye ada kawan - kawan aku dah berjaya jadi isteri orang , sudah pun mendukung anak , tapi bagi aku untuk dunia aku ,itu bukan sekarang .sekarang waktu aku mencri ilmu yang masih kurang dikepala otak ni . Sekadar ilmu cetek yang makin hari makin sengal. Pada aku , aku belum layak menjadi seorang dewasa tapi pada fitrahnya aku dah kena bersedia kearah itu .

Pada aku, seorang dewasa ,mindanya kena cukup sempurna dan semua kelakuannya , kata-katanya ,bakal dicontohi golongan remaja or kanak-kanak . Tapi aku ada satu persoalan sekarang ni .

KENAPA REMAJA SEKARANG KURANG BUDI BAHASA,
KURANG MINAT PADA AGAMA ,
KURANG PERASAAN BERTANGGUNGJAWAB,
KURANG BERSEMANGAT NAK BERKERJA KERAS ,
KURANG YAKIN PADA DIRI SENDIRI ,
KURANG NILAI JATI DIRI ,
DAN KURANG KASIH SAYANG ?


semuanya adalah berpunca dari sikap seorang dewasa yang KURANG PERIHATIN pada remaja disekelilingnya . Korang nak caya atau tidak,tu terserah .tapi kalau korang bijak,lihat je seorang dewasa yang kerap kita lihat disekeliling .bagaimana perangai mereka?


" takde mak yang hijau kecuali mak pokok "