AKU , NENEK DAN ABANG DEEN


Bunyi burung berkicauan , suara kokok ayam bersahutan , yes ! Inilah kampung ku ! Aku di arah duduk kampung sementara mama dan ayah telah balik ke JB semula lewat malam ahad lalu . Nanti raya haji , mereka akan balik ke kampung semula untuk menjemput aku balik ke JB . Aku ok je kok ..hahaha


Kat kampung ni aku duduk dirumah nenek . Korang tau kan nama kampung nenek aku ?? Kampung Dua Belah , kikikih  . Dalam rumah ni ada nenek dan abang sepupu aku , abang Deen!  Abang Deen dah lama duduk dengan nenek , lepas dia habis study kat politeknik  dalam bahagian permotoran , kimpalan dan apa lagi tah , abang Deen bertekad nak duduk kampung dan dengan sedikit modal , beliau berjaya buka sebuah bengkel motor disebelahan rumah nenek aku ni . Kalau kat kampung ni , sebuah rumah wajib ada 4-5 biji motor , kerana mereka duduk jauh dipendalaman dan jika tak ada lesen kereta , bagaimana mereka nak ke pekan untuk beli barang keperluan harian . Kalau tak silap aku dah hampir 3 tahun  bengkel abang Deen  beroprasi . Dan sambutan amat menggalakkan .


Rezeki abang Deen mencurah - curah setelah beliau yang menyara keperluan  harian nenek . Makan minum , bil elektrik ,bil air . Bil astro , duit jajan , semua pemberian abang Deen . Itu yang nenek cerita kat aku malam tadi .


Aku terkejut jugak sebab makenik macam abang Deen  pun boleh bantu family dia , nenek dia dan sudah berani melamar anak dara orang yg kini bergelar tunang beliau . Selain punya  sebiji motor kawasaki  ninja , abang Deen ada sebuah kereta Saga FLX . Aku dapat tahu kereta tu dia beli cash ! Haa ? Biar betul brother aku ni . Kata nenek lagi ,abang Deen jenis orang yg tidak suka berhutang , pandai jimat duit dan tidak merokok .

Ok ..part tu aku sokong sebab abang Deen tak suka bau rokok. Dan kalau kawan-kawan dia datang melepak di bengkel , dia tak beri hisap rokok di hadapannya . Hahahaha padan muka !


Aku cakap kat nenek , untunglah akak Suraya dapat bakal suami macam abang Deen . Dan nenek cakap , Suraya tu pun budak baik , nenek suka dia , peramah , rajin , tak cerewet dan pandai masak . Kerja kilang tapi boleh belikan ayah dia rumah lagi kat taman baru dibuka kat kampung ni .

Sekali lagi aku terkejut : Ye ke nek?? Rumah apa?

Kata nenek :  rumah teres yang berharga RM 200 K .

wow !!! Aku terdiam dan pandang wajah nenek lelama . Nenek senyum sambil berkata :

Bila Allah dah beri rezeki , ada nama orang lain dalam rezeki tu , jadi agih-agihkannya kepada orang yang sangat layak diberi . Kita rajin bersedekah dengan ibubapa dan keluarga kita , Allah lipat kali gandakan rezeki kita untuk suruh kita bersedekah lagi dan lagi . Tapi dengan syarat kalau dah diberi rezeki , jangan lupa bersyukur kepadaNya , solat jangan pernah tinggal , alQuran jangan disisihkan . Tengok abang Deen , lepas solat subuh dia akan baca Quran walaupun sekejap kan ? Itulah rutin dia tiap pagi . Mia kalau nak hidup senang dan tenang , kena ikut cara abang Deen . Ambil contoh yang baik dari dia . Insya allah , Allah maha mengetahui apa hak untuk masa depan Mia tu nanti. Dengarlah pesan nenek ni.


Aku tertunduk ke lantai , mata aku bertakung air jernih . Kata -kata nenek  dah berjaya menyentuh sebahagian dari hati aku . Nek .. inilah yang saya mahu . Hidup senang dan tenang  disepanjang hayat saya  . Tapi aku cuma berkata dalam hati .


Ye nek , orang ingat pesan nenek ni .. aku angguk -anggukkan kepala sambil  masih memandang  lantai lagi .. haa.. bagus . Mia dah besar , dah tau mana baik dan buruk . Jangan susahkan mama dan ayah  , mereka ada banyak benda nak fikir . Hal kerja , hal adik E , hal keluarga , macam -macam kan ?  Lepas ni bila buat sesuatu , fikir masa depan , bukan ikutkan hati dan perasaan yg tengah marah tu ..  


ermm .. nek ... **aku nangis ** spechless ..sambil dipelok nenek . Ermm .. dah ..jangan sedih  kata nenek perlahan ..


Comments