Skip to main content

AKU , NENEK DAN ABANG DEEN


Bunyi burung berkicauan , suara kokok ayam bersahutan , yes ! Inilah kampung ku ! Aku di arah duduk kampung sementara mama dan ayah telah balik ke JB semula lewat malam ahad lalu . Nanti raya haji , mereka akan balik ke kampung semula untuk menjemput aku balik ke JB . Aku ok je kok ..hahaha


Kat kampung ni aku duduk dirumah nenek . Korang tau kan nama kampung nenek aku ?? Kampung Dua Belah , kikikih  . Dalam rumah ni ada nenek dan abang sepupu aku , abang Deen!  Abang Deen dah lama duduk dengan nenek , lepas dia habis study kat politeknik  dalam bahagian permotoran , kimpalan dan apa lagi tah , abang Deen bertekad nak duduk kampung dan dengan sedikit modal , beliau berjaya buka sebuah bengkel motor disebelahan rumah nenek aku ni . Kalau kat kampung ni , sebuah rumah wajib ada 4-5 biji motor , kerana mereka duduk jauh dipendalaman dan jika tak ada lesen kereta , bagaimana mereka nak ke pekan untuk beli barang keperluan harian . Kalau tak silap aku dah hampir 3 tahun  bengkel abang Deen  beroprasi . Dan sambutan amat menggalakkan .


Rezeki abang Deen mencurah - curah setelah beliau yang menyara keperluan  harian nenek . Makan minum , bil elektrik ,bil air . Bil astro , duit jajan , semua pemberian abang Deen . Itu yang nenek cerita kat aku malam tadi .


Aku terkejut jugak sebab makenik macam abang Deen  pun boleh bantu family dia , nenek dia dan sudah berani melamar anak dara orang yg kini bergelar tunang beliau . Selain punya  sebiji motor kawasaki  ninja , abang Deen ada sebuah kereta Saga FLX . Aku dapat tahu kereta tu dia beli cash ! Haa ? Biar betul brother aku ni . Kata nenek lagi ,abang Deen jenis orang yg tidak suka berhutang , pandai jimat duit dan tidak merokok .

Ok ..part tu aku sokong sebab abang Deen tak suka bau rokok. Dan kalau kawan-kawan dia datang melepak di bengkel , dia tak beri hisap rokok di hadapannya . Hahahaha padan muka !


Aku cakap kat nenek , untunglah akak Suraya dapat bakal suami macam abang Deen . Dan nenek cakap , Suraya tu pun budak baik , nenek suka dia , peramah , rajin , tak cerewet dan pandai masak . Kerja kilang tapi boleh belikan ayah dia rumah lagi kat taman baru dibuka kat kampung ni .

Sekali lagi aku terkejut : Ye ke nek?? Rumah apa?

Kata nenek :  rumah teres yang berharga RM 200 K .

wow !!! Aku terdiam dan pandang wajah nenek lelama . Nenek senyum sambil berkata :

Bila Allah dah beri rezeki , ada nama orang lain dalam rezeki tu , jadi agih-agihkannya kepada orang yang sangat layak diberi . Kita rajin bersedekah dengan ibubapa dan keluarga kita , Allah lipat kali gandakan rezeki kita untuk suruh kita bersedekah lagi dan lagi . Tapi dengan syarat kalau dah diberi rezeki , jangan lupa bersyukur kepadaNya , solat jangan pernah tinggal , alQuran jangan disisihkan . Tengok abang Deen , lepas solat subuh dia akan baca Quran walaupun sekejap kan ? Itulah rutin dia tiap pagi . Mia kalau nak hidup senang dan tenang , kena ikut cara abang Deen . Ambil contoh yang baik dari dia . Insya allah , Allah maha mengetahui apa hak untuk masa depan Mia tu nanti. Dengarlah pesan nenek ni.


Aku tertunduk ke lantai , mata aku bertakung air jernih . Kata -kata nenek  dah berjaya menyentuh sebahagian dari hati aku . Nek .. inilah yang saya mahu . Hidup senang dan tenang  disepanjang hayat saya  . Tapi aku cuma berkata dalam hati .


Ye nek , orang ingat pesan nenek ni .. aku angguk -anggukkan kepala sambil  masih memandang  lantai lagi .. haa.. bagus . Mia dah besar , dah tau mana baik dan buruk . Jangan susahkan mama dan ayah  , mereka ada banyak benda nak fikir . Hal kerja , hal adik E , hal keluarga , macam -macam kan ?  Lepas ni bila buat sesuatu , fikir masa depan , bukan ikutkan hati dan perasaan yg tengah marah tu ..  


ermm .. nek ... **aku nangis ** spechless ..sambil dipelok nenek . Ermm .. dah ..jangan sedih  kata nenek perlahan ..


Popular posts from this blog

DOA BUAT KEKASIH *CINTA JARAK JAUH*

assalamualaikum
mood sedih dari malam tadi...
semalam ye malam semalam, selepas aku offline dari laman web tu ,
secara tak sengaja hati ni tetiba jadi sebak mengenangkan dia,
kekasih ku yang jauh disana .
sekian lama menjalinkan perhubungan dengan dia,
sekali pun kami tak pernah bertemu.
kini masa hampir menjangkau ketahun yang ketiga
dan kami masih setia bersama
dan tidak lagi pernah bersua muka~ pelik tapi benar~





tak pernah aku bayangkan bagaimana telatah sebenar dia,
bagaimana rupa peribadi sebenar dia,
dan yang aku pelik kenapa aku tidak pernah memikirkan yang negetif tentang dia!
kenapa tidak? adakah ini di kata kan cinta itu buta!?




namun pekara yang buat aku terasa sebak tak tertahan,
dia masih setia menunggu aku walau berbagai dugaan pahit getir ,
tentang pembohongan status aku ,
tentang kesihatan aku yang tidak memberansangkan ,
dengan perangai aku yang suka membuat tuduhan yang tak berasas tentang dia..




ye.. dia masih tetap sabar.
aaah !! kejam nya aku terhadap dia,
teruknya …

CIKGU AYU

Hari ni teringat kat someone pulak time sunyi sepi ni.....dia tak lain tak bukan ialah cikgu Ayu yeaa..cikgu Ayu yang memang sedia ayu ... manja ..lemah lembut dan comel ,ramai yang tertarik dengan keayuan cikgu Ayu



cikgu Ayu baru ditukarkan kesekolah aku .katanya dia mengajar aliran sastera ! ish..malangnya aku berada dialiran science !ah.tak ada rezeki la camni ...ramai murid lelaki yang tergoda dengan kecantikkan cikgu Ayu dan aku yang murid perempuan ni pun ..kalau sehari tak nampak kelibat cikgu Ayu .rasanya tak sempurna hari persekolahan aku pada hari tu .. serious ~

suara tapak kasut tumit tinggi cikgu Ayu sangat aku kenal tik tok , tik tok..yea..langkah cikgu Ayu teratur melangkah...bila kedengaran  bunyi itu,mata kami akan sedia menjeling ketepi tingkap fuh .... saat tu mata pasti tak berkelip..pandangan kami tajam ketingkap kelas ok..ok...bukan aku aje ok,malahan murid-murid dikelas lain pun sama mengalami stuasi yang serupa !


ohh cikgu Ayu... kenapa kamu ! jerit ketua kela…

BILA PEMAIN BOLA BERCERITA PASAL AKU

Mama kata biar sikit perasan  dari langsung takde perasaan
hahahaha
aku ok jew,janji bahagia...
sorry it too much ...
mmuuaachx