JEREBU

Assalamualaikum


Jerebu makin berleluasa dinegara ini waktu ni . Terkini Sabah dan Sarawak katanya mempunyai bacaan IPU tidak sihat selepas Johor pada 2 hari lepas . Tempat aku je dah cecah 201 bacaannya .

Bencana alam ke ni ? Entah lah nak , makcik pun tak paham . Apa agaknya muslihat jerebu ni . Nak kata kemalangan , kerap sangat ianya berlaku . Nak kata musibah , manusia atas muka bumi ni macam tak heran je . Malah makin leka adalah . Nak kata dugaan , makin ramai yang ' kaya ' waktu berjerebu ni . Poket penuh je . Nak kata  bencana alam , ramai orang yang sakit , sesak nafas  , selsema dan batuk  tidak dihiraukan langsung oleh jabatan alam sekitar . Malah makin banyak lagi asap dihembus keudara  , termasuk vape !


Haish ...itulah bebelan makcik  goreng pisang yang aku jumpa petang semalam.


Apakah jerebu pada aku ?


Dunia sudah makin uzur , lemah dan tenat . Hanya menunggu saat nya untuk berakhir . Sedangkan manusia didalamnya . Gemar melakukan kemusnahan pada alam dan diri sendiri . Terutama  umat Muhamad  , dimanakah mereka disaat suara azan  berkumandang ?  Mall , padang futsal , panggung wayang , rumah urut , mamak  ,c.c. !

Ok .. siapa aku nak persoalkan ? Kubur masing- masing .. hihi