JEREBU

Assalamualaikum


Jerebu makin berleluasa dinegara ini waktu ni . Terkini Sabah dan Sarawak katanya mempunyai bacaan IPU tidak sihat selepas Johor pada 2 hari lepas . Tempat aku je dah cecah 201 bacaannya .

Bencana alam ke ni ? Entah lah nak , makcik pun tak paham . Apa agaknya muslihat jerebu ni . Nak kata kemalangan , kerap sangat ianya berlaku . Nak kata musibah , manusia atas muka bumi ni macam tak heran je . Malah makin leka adalah . Nak kata dugaan , makin ramai yang ' kaya ' waktu berjerebu ni . Poket penuh je . Nak kata  bencana alam , ramai orang yang sakit , sesak nafas  , selsema dan batuk  tidak dihiraukan langsung oleh jabatan alam sekitar . Malah makin banyak lagi asap dihembus keudara  , termasuk vape !


Haish ...itulah bebelan makcik  goreng pisang yang aku jumpa petang semalam.


Apakah jerebu pada aku ?


Dunia sudah makin uzur , lemah dan tenat . Hanya menunggu saat nya untuk berakhir . Sedangkan manusia didalamnya . Gemar melakukan kemusnahan pada alam dan diri sendiri . Terutama  umat Muhamad  , dimanakah mereka disaat suara azan  berkumandang ?  Mall , padang futsal , panggung wayang , rumah urut , mamak  ,c.c. !

Ok .. siapa aku nak persoalkan ? Kubur masing- masing .. hihi


Comments

Muhd Zaid said…
Shah alam 272 bacaan ipu sekarang..memang terperangkap dalam.umah je lah citer die harini...haish
Yenda Ixati said…
Jaga kesihatan beb ..
Muhd Zaid said…
Mamak dengan cc berpisah tiada...kakakakakaa
Muhd Zaid said…
Tengah jaga kesihatan lah ni *sambil gayut kat bar*....kakakaka
Yenda Ixati said…
Kalau semput jangan nak menyusahkan mama kau sudah !! -_-'