ADA OTAK GUNA



Beb ..assalamualaikum

Dalam resah seorang ibu kau takkan tau apa deritanya. Walaupun wajah dia nampak ceria ,aku tau ada selumbar tertusuk dihati kecilnya . Airmata baginya bagai teman karib yang setia menemaninya dalam tiap doa .

Allah selamatkan anak-anakku
Allah lindungi anak- anakku
Allah bantulah aku mendidik anak-anakku
Allah berikanlah kejayaan buat anak-anakku

Tapi apa si anak selalu buat ?
Buang masa
Abaikan pelajaran
Buat maksiat
Langgar perintah Allah
Buang duit ke tempat yg tak berfaedah
Langsung tak hormat orang tua

Bila ditanya ,mengapa jadi begitu? Jawabnya mudah aje ..

" emak bapak aku pun tak kesahkan hal aku , so biar aku pilih jalan aku sendiri ."

Dia pasti emak bapak dia tak kesahkan dia ??

Jawapannya :  BODOH PUNYA ANAK  !! Kalau emak bapak tak hiraukan dia , mungkin orang ramai dah jumpa dia dalam tong sampah , dalam lobang tandas ,dalam perigi buta ,dalam sampah sarap 20 tahun yg dulu sebagai " mayat bayi" .  kalau emak bapak dia tak hiraukan dia mustahil dia dapat pergi ke kolej sekarang ini . Makan pakai cukup. Baju cantik-cantik . Barangan keperluan cukup .  Ada handphone , ada tablet ,ada laptop ! Apa lagi mahunya ? Kebebasan ? Bukan tak pernah tengok wayang ! bukan tak pernah pergi shopping ! Bukan tak pernah pergi melancung ! Mati je belum pernah !


Harap je wajah menarik , body hebat , tapi kurang kuasa berfikir . Hello .. !!

Ada akal pakai !
Ada otak guna !
Ada minda berfikirlah !




Aku tak kata orang , aku dulu pun degil tapi bila umur 20 , aku tau lobang mana bawa ke dosa , lobang mana bawa ke syurga . Takkan selamanya nak sedut asap neraka ??

Waallah hualam ..

Comments

anakjawe said…
kesian mak ayh dorg..
Yenda Ixati said…
Betul tu beb .. aku sedih dpt kawan camni doe