SAYA KENA BERDOA




Jangan lah kau salah kan aku  kerana terus memburu , menawan  cintamu* Biar jasad ku yang menanggung permainan darimu ,relaku pujuk ..  Tam Spider*


Layan kejap sebelum masuk dewan  exam . Hari ke 3  , paper ke 4 !  Dear self , keep smile and you can do it ! Cinta dan pelajaran antara dua aspek nurani paling hebat bagi anak muda seperti aku .  Ramai  gagal dlm pelajaran kerana cinta dan ramai jugak yang gagal  mencari cinta  disebabkan terlalu fokus pada pelajaran.

Aku ?  Aku manusia yang sedang mencari erti hidup sendirian . Maksud aku hidup tanpa  mama dan ayah . Hidup jauh dari family . Aku perlukan cinta untuk tersenyum dan aku perlukan pelajaran untuk  menjadi manusia .

Apakah tak belajar tinggi itu bukan orang ?  Tak !! Yang bukan orang itu bila ada ilmu tapi  dia tamak . Dia belajar untuk dirinya saja . Dapat digree , master , phd  tapi hidup masih mahu menyusahkan orang lain selain ibu dan bapanya. Tak pernah nak berkongsi barang secebis ilmu yang dia belajar kepada orang disekelilingnya.  pada dia , apa yang dia ada  semua tu hasil usaha dia belajar  , tapi dia tak tahu ,bila dia kongsikan ilmu yg dia ada kepada orang lain , jariah itu berpanjangan dan bakal mendapat pulangannya  nanti.

Ramai  lepasan SPM berjaya dlm hidup. Ada tu setakat  PMR je , tapi boleh bagi  ilmu dan pelajaran  agama kat anak bini . Jaga aurat ,jaga adab ,jaga  tatasusila . Ada tu , pelajaran tinggi , hidup mewah tapi  istri pakai tudung hanya bila pergi lakukan umrah dan masuk majlis agama . Mazhab mana dia ikut ?

Ahh cakap banyak tak guna . Kalau diri sendiri terabai , terbarai ,better  perbetulkan diri dulu ,baru  perkelehkan  kekurangan orang lain . ok , jom berdoa  untuk  dapatkan apa yang diinginkan. Iaitu pelajaran  dan pasangan yg baik ..aamiin..


Sambung layan lagu "rela ku pujuk " ...


Selamat sejahtera keatas kamu..

Comments

anakjawe said…
Usahlah kau bersedih di hadapanmu aku hadir
Memadam resah dan curiga dari hatimu..