SUATU HARI NANTI



Petang Jumaat . Sudut halaman rumah teres sederhana milik Pakcik Leman dan mak Limah . Kelihatan mak Limah dan pak Leman sedang minum petang di gazebo milik mereka. Umur pak Leman dalam lingkungan 55 tahun ,manakala mak Limah dalam usia 52 tahun .

Mak limah : air bang ..

Pak leman : hmm..biar situ dulu ,*sambil mengulung rokok legend miliknya.

Mak limah : bang..abang perasan tak cucu2 kita yang dah makin membesar tu

Pak leman : kenapa dengan mereka pulak mah?

Mak limah : kenapa ye, cucu2 kita tak sama perangainya? Padahal semua mak bapak mereka adalah anak2 kita yang kita didik dengan ajaran yang serupa. Macam anak along , saya tengok perangai dia punyalah sopan ,alim ,pendiam ,hormat orang tua . Tapi abang tengok anak si angah , ligat bukan main , tak hormat orang tua pulak tu . Padahal angah tu  anak yang baik waktu kecilnya ,kenapa anak2 dia tak macam perangai dia ea bang?

Pak leman : ooooh.. pasal tu .. semua tu atas didikan makbapak diaorang jugak mah , kalau  rajin ditegur bila buat silap , masukan didikan agama  bila mendidik , sabar dan doa , insya allah jadilah anak yang mudah dijaga ,dibentuk. Ini si angah  aku tengok maghrib pun tak balik lagi ke rumah , sibok dengan kerja ,macamana anak tak liar ,tak nakal ,semua tu sebab kurangnya kasih sayang.

Mak limah  : kalau saya bang , saya cakap je ,masa buat tak baca bismillah la tu .hmmm ..kadang malu jugak saya ni bila saudara mara datang rumah kita , budak2 tu tak reti nak hormat tetamu. Walaupun cuma cucu ,tapi mereka darah daging saya jugak bang.

Pak leman : alaaaa..nanti taulah angah tu jaga anak2 dia. awak tk payah la fikirkan sangat pasal ni . *pujuk pak leman sambil menghirup air teh suam sampai habis.

Pak leman : mah .. * pandang muka mak limah sambil senyum2

Mak limah : ye bang? Ada apa?

Pak leman :  jomm.. lama tak perkena ni ,rindu la pulak .

Mak limah : ha ??? Awak dah kenapaaaaa ????

Pak leman : alaaaa 2 game je ,lepas tu masuk maghrib kita berhentilah

Mak limah : adoiii buang tebiat ke apa  awak ni ?? Awak nak apa bang????

Pak leman : ishh..jom Dota 2 laaaaa ..lama tak main ni ,rindu pulak nak war.

Mak limah :  laaaaaa cakaplaaaaaah..ni jom jom !! Cuak pulak saya.

Pak leman : hahahahaha awak ni dari bercinta sampai la sekarang ,asik la fikir  negetif

Mak limah : awaklah ,lain kali cakap biar jelas , taklah  bikin suspend dalam minda saya ni

Pak leman : dah ... dah ..jom la

Mak limah : okay jap saya kemaskan cawan2 ni jap

Pak leman : ok k ,abang  on pc dan laptop kita dulu. Jangan lambat tau mah !

Mak limah : yeeeeeeeee.. kejap aaaaaa.. adoiii

**akhirnya  2 jam  Crystal Meidin dan Rubick  beraksi** yeezzaaaa hahahaha ko ade ???











Comments