12MAY



The best way to make your dream come true is WAKE UP !!


Ok ,wake up guys !  Siang dah  .. bythe way  ,happy nurse day buat semua jururawat seantero dunia . Jasa yang telah diberi ,sama ada ikhlas dengan tidak ,amat  dibanggai .


Ucapan apakah ini Mia ?? Hihihih guys .. kerja sebagai seorang nurse bukan semudah yg korang tengok . Dan menjadi nurse biarpun mereka kerjanya tolong orang sakit , tapi tak semua orang suka nurse. Yes or not  ,tu korang lah jawab sendiri. Pengalaman aku duduk dalam kelompok  nurse masa di kolej kejururawatan  dulu ,banyak dah mengajar aku tentang hebatnya  jiwa seorang nurse.


Kalau korang pun aku yakin ,takkan mampu buat deh. Dalam keadaan merawat orang yg tengah kesakitan , tengah tak stabil mindanya , tengah mood bermacam2 , nurse dah tentu jadi mangsa keadaan .

Awek2 muda belia macam aku , kena cebok berak pesakit2 , kalau orang perempuan masih ok lagi ,korang bayangkan kalau pesakitnya lelaki ???? Jangan ingat lelaki tua je nurse cebokkan , dapat yg pesakit muda gagah pekasa tapi kaki kena potong dua2 sebab eksiden? Nahhh ..1 minggu terbayang2  kejadian tuhan yang pertama kali awek2 ni nampak ! Hahahaha kawan aku dulu ada yang termuntah2 doe , tapi kerana nak bantu orang sakit ,kadang tu sambil nangis ,kami tetap kena buat . Ermm sedih ,tanggungjawab tetap kena jalankan .

Pernah kawan aku masa tu , kena handle pesakit yg  meninggal , aku dengan dia diarahkan buka semua wayar yg disambungkan ditubuh badan pesakit tersebut ,kemudian kena bersihkan jenazahnya sebelum proses seterusnya , dah la pesakit tu mati sebab kemalangan , wajahnya dah tak sempurna , namun doktor tetap masih terus berusaha utk selamatkan nyawanya , setelah 6jam berusaha bertungkus lumus , beliau gagal diselamatkan . Apa yg berlaku kat aku dgn kawan aku tu ?  Menitis air mata ni  guys , azabnya mangsa kemalangan tu  , aku pun sedih tapi aku tetap kuatkan semangat nak uruskan  jenazahnya . Sedangkan kawan aku ?? Dia masuk toilet , menangis puas2 , dan terus menggigil . Aku tanya dia kenapa? Takut ke apa?dia cakap , dia tak sampai hati nak lihat jenazah yang sangat teruk keadaannya tu . Aku pujuk dia , aku peluk dia , aku cakap , inilah tugas nurse macam kita ,kena hadap semua situasi , kena kuat ,kena tabah ,kena tahan , so ,buat je kerja , jangan tengok muka dia  , tengok je muka aku  .. (  aku pun senyum  sambil angkat kening )

Nak dekat 30 minit aku pujuk , baru dia nak mulakan urus jenazah tu .kalau korang nak tau kan guys . Aku pun sedih  masatu tengok kawan aku tu.  sebab  kawan aku ni sebenarnya seorang yg lembut dan lemah semangat  tapi dia tepaksa hadap situasi ni jugak disebabkan dia nak sangat jadi nurse dengan niat nak  bantu orang sakit.

Kena maki ? Kena tengking ? Kena marah ? Kena jeling ? Kena perli ? Semua tu dah jadi jajan dalam dunia jururawat aa guys . Sebab tu aku cakap tadi ,tak semua orang mampu jadi nurse , so pada yang suka buruk2kan akak2 misi tu ,please aaa .. jiwa diaorang sebenarnya lagi gagah dari kata2 kesat korang lemparkan kat mereka , jiwa mereka lebih kuat dari  jiwa seorang tentera .  Sungguh !! Kenapa aku cakap macamtu ? Aku ada banyak story pasal nurse ni , nanti free aku sembang lagi ok .



Happy Nurse Day  ! Kami rela membantu untuk anda

Smile with the tears .. nurse memang kuat !! Respect !

Oklah ,ada kerja nak buat ni ? Kerja ?
Hihihihhi wanna sleep  laa..
K,baii


Selamat sejahtera keatas kamu ..

Comments

MaQ Nie Rokani said…
Happy nurses day mia . Biarpun tak study KKM lagi ^^
Mia Izarra said…
Thanks madam .. a ah nak jadi nurse utk suami dn anak2 je lepas ni , mcm you ..hihihih
Bro Framestone said…
Happy nurse day buat awak. Dulu isteri kerja ICU, hari2 cerita pasal orang mati je. Kita pula yang takut.

Erm... awat kawan tue termuntah ek?
Mia Izarra said…
Thanks bro .. isteri bro kuat ,sb tu dia masih bertahan sampai sekarang . Apa pulak hero nya penakut ni ..grrr

Yep bro , muntah ijoo gitu *
Bro Framestone said…
He...23x xde la...

Just xselesa setiap hari cerita pasal orang mati je. Dah la di ceritakan waktu malam. Sekarang dia sudah pindah ke NICU. So ok sikit la.

Awat sampai termuntah tue....